29.04.2017

Файненшъл Таймс: Индустрията с компоненти за автомобили набира скорост в България

 Индустрията с компоненти за автомобили се превърна в една от движещите сили на българската икономика , но при все мощният растеж , правителството все още е в очакване на силен чуждестранен производител на автомобили да установи у нас свой завод за сглобяване . Това пише във вчерашния си брой в специален обзор „Investing in Bulgaria“ водещият световен бизнес ежедневник Файненшъл Таймс. Кореспондентите за България Теодор Троев и Ангел Петров правят анализ на развитието на тази индустрия. Ето какво пишат те: Близо 100 предприятия в сектора са наели над 33 000 човека за производството на компоненти за повече от 20 марки като Peugeot , BMW и Mercedes , според Аутомотив Клъстер България /АКБ/ , организация с нестопанска цел, която представлява компаниите в бранша . Броят на производителите на автомобилни компоненти се е удвоил от 2012 насам, тъй като чуждестранните компании са привлечени от ниските данъци в България , евтината работна ръка и стабилната валута — левът е фиксиран към еврото . “ Автомобилното производство е един от приоритетните високо технологични сектори за привличане на чуждестранни инвестиции у нас ,” казва за ФТ българският министър на икономиката в оставка Божидар Лукарски . “ Правната рамка предоставя административни и финансови стимули за привличането на инвеститори .” Ползвайки само 1% от работната сила на България през изминалата година автомобилната индустрия генерира 1.55 милиарда евро в продажби , по данни на Аутомотив Клъстер - над 3 % БВП . “Производителността на автомобилната индустрия е четири пъти по-висока от средната за страната , ” казва Любомир Станиславов , главен изпълнителен директор на АКБ. Въпреки че последните проучвания на A КБ, съвместно с консултантските компании Colliers International и EY , показват, че България е   популярна дестинация за производителите на части , автомобилната ни индустрия все още изостава в сравнение с тази на съседна Румъния и Сърбия, например . Там автомобилният сектор генерира по-голям дял от БВП, а също така основни производители  на автомобили вече са построили свои монтажни заводи . България има един завод за сглобяване на автомобили за китайската Great Wall Motors , но производството бе спряно през януари. Собственикът на завода , Litex Motors , обяви, че линиите са били в процес на пригаждане за производството на нови модели . В крайна сметка заводът не отвори врати повторно в средата на 201 6 г.,  както предварително се очакваше. Лошата инфраструктура е също спънка за всички производители . Някои от българските производители на авто компоненти са локализирани в североизточната част на страната. Има още една концентрация на компании около Пловдив , вторият по големина град в България . Пловдив осигурява достъп до квалифицирани висшисти, завършили университети и технически училища в града , както и до индустриален център с инвестиционни стимули . Пловдивската „Тракия икономическа зона“ /ТИЗ/ е привлякла 1.2 милиарда евро в инвестиции на зелено , от които около 500 млн. евро са в сферата на производството на авто компоненти , по думите на Пламен Панчев, председател на ТИЗ . Базираният в Обединеното Кралство производител на пружини и телени форми William Hughes е сред първите участници в автомобилното производство в България с установен завод в ТИЗ, близо до Пловдив, през 2004 г. Последваха го и още компании , като базираната в Америка Sensata Technologies и канадската Magna Powertrain , чиито клиенти са BMW и General Motors . “ Само през последните 12 месеца 5 производители на автомобилни компоненти откриха предприятия в ТИЗ, ” казва зам. кметът на Пловдив Стефан Стоянов . “ Ние очакваме тази тенденция да продължи и да посрещнем европейски производител на автомобили .” През април Sensata , която вече има завод с над 2 000 работника в Ботевград, близо до София , отвори още един завод в ТИЗ , по този начин превръщайки България в своя трета по големина производствена база след Мексико и Китай . “ Пловдив започва да се превръща във високотехнологичен производствен хъб и това трябва да бъде пример за останалата част от страната ,” казва Томи Вер Елст, г енерален мениджър на „Сенсата Технолоджис“ за България. Компанията е доставчик на сенсори и контролери за водещи автомобилни производители . Последните ходове привличат все повече инвеститори към производствения капацитет на автомобилната индустрия в България , но поне една българска компания реши да основе база в чужбина . Water Fuel Engineering към момента е компания, базирана в Обединеното Кралство, която ползва българско инжинерно ноу-хау за развитие и доставка на чисти технологии . Компанията, която изброява български и британски партньори на интернет страницата си, заявява, че тяхната технология HydroGen 4.0 може да се прилага при превозните средства за намаляване на емисиите с около 80 на сто. Ангел Ненов, управляващ директор на WFE , казва, че: "Решението да се премести във Великобритания е неразделна част от нашите планове за растеж", добавяйки: "Нашият успех във Великобритания сега създава интерес в Германия, Турция … и в родната ни България. "

Още

"Файненшъл таймс" предупреждава британските инвеститори в България с примера за "Техномаркет" на Пеевски

България остава по-малко атрактивна за инвеститорите от северната си съседка Румъния, въпреки че вложенията продължават да влизат в различни сектори на икономиката - от производството на части за автомобили и сектора на високите технологии до логистиката и преработката на храни. Това пише в свой анализ отпреди няколко дни "Файненшъл таймс". Изданието предупреждава, че чуждите инвеститори от страната трябва да внимават заради съмнителното наличие на върховенство на закона и...

Румен Радев пред "Файненшъл таймс": България винаги ще работи заедно с ЕС и НАТО

В интервю за "Файненшъл таймс" новоизбраният президент Румен Радев заяви, че България винаги ще работи заедно с ЕС и НАТО. Според изданието Радев се стреми да разсее опасенията, че е твърде близо до Кремъл.

Радев пред "Файненшъл таймс": България винаги ще работи заедно с ЕС и НАТО

Новоизбраният български президент се стреми да разсее опасенията, предизвикани от реториката си в навечерието на изборите през ноември, че като лидер на страна членка на ЕС и НАТО, той е твърде близо до Кремъл. Това се казва в материал на „Файненшъл таймс“, посветен на бъдещия държавен глава.

Румен Радев пред „Файненшъл таймс“: България винаги ще работи заедно с ЕС и НАТО (Пълен текст)

Новоизбраният президент на България казва пред престижното британско издание, че никога не е бил в Москва. Искам страната ни да бъде лоялен и предвидим партньор. България ще остане проевропейска, но ние не сме доволни от Европа на две скорости.

"Файненшъл таймс" очерни България пред британските инвеститори

"България остава по-малко атрактивна за инвеститорите от северната си съседка Румъния, въпреки че вложенията продължават да влизат в различни сектори...

Ген. Радев пред „Файненшъл таймс“: България винаги ще работи заедно с ЕС и НАТО

Новоизбраният президент на България казва пред престижното британско издание, че никога не е бил в Москва

„Файненшъл Таймс”: Румен Радев може да разбие политическото статукво в България

Подкрепеният от опозиционната Социалистическа партия кандидат за президент е фаворит да спечели балотажа, пише авторитетното британско издание

"Файненшъл таймс": Голяма коалиция – малко вероятна в България

В София витае усещането, че пада завесата на ерата "Борисов"