24.07.2017

Борисов поиска НСО да върне джиповете, купени за горски стопанства

Министър-председателят Бойко Борисов разговаря с началника на Националната служба за охрана ген. Ангел Антонов и поиска на държавните горски предприятия да бъдат върнати превозните средства, които са били предоставени на службата. За охраната и транспорта на премиера отговаря НСО и по преценка на службата министър-председателят и екипът му са

Още

НСО утвърди ВИП-екстра - „инцидентен шофьор“

Папата решил да покара служебния автомобил и наредил на шофьора си да седне на задната седалка. След като подкарал колата, светият отец се позабравил и без да усети превишил скоростта. Тогава го спрял пътен полицай за проверка. Като видял шофьора обаче, служителят се притеснил и решил да се обади на началника си, който го попитал: „Че колко високопосавен е този, когото си спрял? Да не е папата?“ На свой ред полицаят отговорил: „Абе, май е по-важен и от него, защото папата му е шофьор“. В стремежа си да угоди на прищявките на властта, Националната служба за охрана (НСО) „изобретява“ все по-ексцентрични услуги. Оказва се, че в понятийния апарат сред правистите в службата съществува понятие като „инциденто“ управление на автомобил. Именно по този начин се оправдава продължаващото вече няколко години качество на „инцидентен шофьор“ на премиер-министъра Бойко Борисов. Формално подчинената на президента паравоенна структура, която не може да опази няколко болта срещу бюджет от 40 млн. лв., показва "строга" дисциплина, както в прилагането на закона, така и в тълкуването му.  От отговор на НСО до редакцията на OFFNews става ясно, че нормативните актове, регламентиращи работата на службата, не съдържат изрична забрана "охраняваното лице по чл. 20, ал. 1 от Закона за НСО инцидентно да управлява автомобил на службата“. Умишлено или не правистите в НСО поставят превес на принципа в частното право, че „разрешено е всичко, което не е изрично забранено от закона“, вместо да се отдаде значение на водещия в случая принцип в публичното право - „разрешено е само това, което е изрично предвидено в закона”. До тук нищо ново, като се има предвид, че в държавния апарат негласно е приет друг принцип, че законите са с относителна тежест по различните етажи на властта. По линия на „инцидентното“ шофиране Борисов ползва освен друго и екстрата да кара държавен автомобил по избор - както стана в ясно от случая с джиповете на горските стопанства и от „шеговитото“ подмятане, че си е поръчал „бронирана „Лада Нива“. В същото време, в качеството му на шофьор обаче той се ползва и с още едно предимство – не носи отговорност за автомобила. Всъщност това изискване е залегнало в Правилата за използване на автомобилите в НСО, които са приети със заповед на началника на службата Ангел Антонов – известен с близките си отношения с Борисов, началник на „Национална полиция“ в МВР по времето на Цветан Цветанов и произведен в генерал по текстове от закона за отбраната, които са действащи във военно време. Според утвърдените в службата правила шофьорът се назначава с поредица от заповеди, една от които дори е ежедневна и с нея се определя кой автомобил на кой шофьор е разпределен и кое е лицето, което ще бъде транспортирано. В същото време шофьорите носят отговорност за състоянието на автомобилите, при всяко изкарване на автомобила от гаража на НСО и съответно – връщането му, за което се подписва протокол, а всичко това се следи от съответния дежурен по контролен пункт. И не на последно място – шофьорите преминават ежедневен контрол за употреба на алкохол. На въпрос носи ли министър-председателят пряка отговорност към техническата изправност на автомобила и по отношение на обслужването му, от НСО отговарят: Задълженията, съгласно посочените от Вас вътрешноведомствени правила, са на водача на съответния автомобил, на когото, в качеството му на материално отговорно лице, автомобилът е зачислен. Интересен е отговорът на въпроса носи ли отговорност премиерът в случай на пътно-транспортно произшествие: Отговорът на въпроса Ви се съдържа в ЗдвП (закона за движение по пътищата, бел. ред.), ППЗДвП (правилникът за прилагането му, бел. ред.) и КЗ (Кодексът на застраховането), обнародвани в Държавен вестник. Показателно е, че НСО оставя отговора на този въпрос на тълкуване като не отговаря конкретно, така както на предходния въпрос. Ясно е, че от цитираните норми, отговорността на шофьора е персонална, само че това от НСО не могат да изрекат на глас.  Внимателното прочитане на Закона за НСО показва съществено противоречие в свободното му тълкуване от страна на НСО. Според чл. 14. (1) от него „за осъществяването на дейностите на НСО службата осигурява специализиран транспорт“, който (чл.19. (1) „е дейност по охрана, организирана и осъществявана по специфичен начин, за безопасен, безпрепятствен и навременен превоз на определените с този закон лица“. В известен смисъл в тази посока се произнася и НСО - „охраняваните лица не са служители на НСО“. Или с други думи – след като не са служители на НСО, охраняваните лица няма как да изпълняват задълженията на шофьорите. Но „инцидентното“ шофиране очевидно безкомпромисно разрешава този проблем. С отговора на службата става ясно и друго – екстрата важи за лицата, посочени в чл. 20. (1) от Закона за НСО. Това са президентът, председателят на Народното събрание и министър-председателят. Всички останали имащи право на охрана по преценка на НСО са „отрязани“ от тази екстра. Така че, дори и да имат мераци, вицепрезидентът Илияна Йотова, главният прокурор Сотир Цацаров, както и членовете на Министерския съвет, конституционните съдии, шефовете на върховни съдилища, омбудсманът, кметът на София както и президентите Петър Стоянов, Георги Първанов и Росен Плевнелиев ще трябва да се примирят с ролята си на пътници. В интерес на истината от службата значително са ограничили кръга на инцидентните ВИП-шофьори. През 2013 г. на въпрос за това дали нормативните документи позволяват охраняваното лице само да шофира, отговорът на оглавяваното по това време от Тодор Коджейков – бивш личен гард на Борисов, ведомство беше: „В нормативните актове, които уреждат работата на Националната служба за охрана при президента на Република България, не съществуват забранителни или ограничителни мерки.“ Или с други думи по това време всеки желаещ можеше да извърти едно кръгче с луксозна лимузина. Днес очевидно мерките са "затегнати" и не би трябвало и да си помислим да очакваме, че наследницата на УБО и нейните "първи" клиенти, могат да си позволят да бъдат безотговорни. Камо ли някой да си позволи "богохулството" д каже на глас, че тази служба в настоящия ѝ вид е не само излишна, но и вредна.

НСО ще нарежда на полицията да разчиства пътища и ще вика барети

Националната служба за охрана (НСО) е на път да се сдобие с още правомощия, които да разширят допълнително и без това богатия й портфейл от инструменти. Това ще стане с инструкция за взаимодействието й с МВР, която вече е публикувана за обществено обсъждане. Според документа по искане на НСО областните шефове на МВР ще осигуряват безпрепятственото придвижване на охраняваните от службата лица при пътуването им в страната. Освен това НСО ще може при необходимост да вика и служители на Специализирания отряд за борба с тероризма – т.нар. барети. Движението на колите на НСО е един от най-чувствителните въпроси за гражданите, които не ползват услугите на службата. През годините е имало много сигнали за "характерното" шофиране на лимузините на НСО. Новата инструкция вече дава конкретно задължение на полицията в страната да обгрижва и осигурява чисти трасета за колите на НСО из цялата страна. След като дълги години НСО работеше без закон и това позволяваше безпардонно поведение на служителите й, преди две години парламентът най-накрая извади службата от правния вакуум. Но не и от "зоната на здрача". Законът не само не реформира службата, но узакони някои от най-спорните й практики. Службата на практика има правото да охранява когото иска, по начин по-който сама прецени. НСО получи и някои чисто полицейски функции, като например правото да задържа нарушители, като предложената наредба регламентира как да става това. Гардовете на НСО трябва да уведомяват полицията при подобни случаи, след което да й предават задържаните нарушители със съответни протоколи. В тях трябва да се посочват евентуалните възражения на задържаните и данни при извършването на медицински преглед. В наредбата не се предвижда някаква форма на граждански контрол при взаимодействието между НСО и МВР. Заради изключителната чувствителност на данъкоплатците към НСО, тя е чест обект на предизборни обещания. Лидерът на БСП Корнелия Нинова например поиска Румен Радев да направи ревизия на службата, но засега не се знае дали държавният глава е взел насериозно препоръката. Радев обаче назначи за свой съветник експерт, известни с радикалната си визия за НСО. Според Илиан Алипиев, който вече съветва Радев по въпроси от сигурността и отбраната, НСО трябва да премине от президентството към правителството, да бъде девоенизирана и да стане част от Националната полиция. Освен това той предлага мащабна реформа в службата, включваща и драстично ограничаване на охраняваните от нея лица.

Съпругата на Радев с охрана от НСО заради "конкретна застрашеност"

Националната служба за охрана охранява съпругата на президента Румен Радев Десислава заради "наличие на конкретна застрашеност" срещу нея. Това се разбира от съобщение на службата в петък след медийни публикации, че първата дама се ползва с охрана от държавните гардове. В характерния си стил НСО без да посочва конкретни имена обяснява, че има право да слага охрана на семейството на президента при "наличие на конкретна застрашеност, произтичаща от заплахи за безопасността на съответното лице или рискове от извършване на посегателства срещу личността му, включително актове на тероризъм, по смисъла на НК". НСО е на подчинение на президента и на практика работи изцяло "на тъмно". Въпреки че след десетилетия беззаконие най-накрая бе приет Закон за службата, който й дава широки правомощия. Решенията й остават в тайна за данъкоплатците, които всяка година финансират охраната на политиците с десетки милиони, тъй като са класифицирана информация. "Фактическите основания, степента на застрашеност, както и видове охрана, определени на конкретни лица, са елементи от решението на комисията по чл. 23 от ЗНСО. Решенията на комисията представляват класифицирана информация и са маркирани с гриф за сигурност на информацията", обясняват още от НСО. Решенията кой да бъде охраняван се взимат от комисия, в която участват главният секретар на МВР, председателят на ДАНС и началникът на НСО. Така и не е ясно кога точно заседава тази комисия. Грифът "строго секретно" дава възможност на НСО да не отговаря на никакви журналистически въпроси. Службата все пак е поставена под известен контрол и понякога ръководството й дава обяснения пред ресорните парламентарни комисии, но те отново не стават достояние на гражданите. В този дух НСО довършва краткото си и неясно съобщение със следното припомняне: "По силата на посочените правни норми исканата информация представлява държавна тайна. По тази причина НСО не може да коментира публикации в медиите, нито да разгласява информация за предоставена охрана: субекти на застрашеност, степен на застрашеност, вид, обхват и времетраене на охраната, изменение или прекратяване на охраната". Съобщението очевидно е публикувано заради "публикации в някои медии" и "запитвания на журналисти". От пресцентъра на президента пренасочват всички въпроси по темата към НСО. За разлика от съпругата на президента Росен Плевнелиев, Десислава Радева е в центъра на общественото внимание. Тя придружава държавният глава Румен Радев на официални събития и демонстрира подкрепата си. Възстанови се и практиката в президентството първата дама да има свой кабинет. Тя привлече внимание още по време на предизборната кампания. Казусът с назначението й във Военновъздушните сили, които бяха ръководени от съпруга й Румен Радев, породи съмнения за конфликт на интереси. Държавният глава обаче категорично ги отхвърли. Заради изключителната чувствителност на данъкоплатците към НСО, и по-конкретно към поведението й на пътя, тя е чест обект на предизборни обещания. Лидерът на БСП Корнелия Нинова например поиска от новоизбрания президент Румен Радев да направи ревизия на службата, но засега не се знае дали държавният глава е взел насериозно препоръката. Нинова алармира, че са поръчани още "две нови коли за Националната служба за охрана за много пари", а бюджетът на службата за следващата година е завишен – от 34 млн. на 37 млн. лева. Миналата година службата за пръв път обяви публично и етичния си кодекс. Според него  "служителят на НСО е активен член на обществото и обществото му дължи уважение и добра материална осигуреност".

НСО ще иска съдействие от спецотряд на МВР

Нова инструкция за взаимодействие между Националната служба за охрана и Министерството на вътрешните работи е представена за обществено обсъждане от служебния кабинет. Приемането на подробната инструкция следва разпоредбите на приетия от предишния парламент Закон за НСО, предаде Дарик. Един от новите моменти в инструкцията е уреждането на правомощията, с които офицерите и сержантите на НСО получиха право да извършват задържане на лица. След като гардовете на НСО задържат определено лице, дежурният център на НСО уведомява оперативната дежурна част на МВР, а предаването на полицейските органи ще става след съставянето на протокол по образец и документ за извършен медицински преглед на арестувания. Участието на служители от Специализирания отряд за борба с тероризма, за изпълнение на съвместни действия между МВР и НСО, става след писмено искане на началника на НСО или от оправомощен от него служител и разпореждане на главния секретар на МВР, става ясно още от проекта на Инструкция. Взаимодействието между НСО и МВР се осъществява под общото ръководство на началника на НСО и министъра на вътрешните работи, а оперативното взаимодействие на национално ниво се ръководи от главния секретар на МВР и началника на НСО или от оправомощени от тях длъжностни лица.

НСО за свалената охрана на Местан: Бяхме го планирали

НСО отговори с кратко съобщение на запитването от сутринта на Клуб Z - дали охраната на Лютви Местан е свалена (за втори път) вчера, и то в експресен порядък. НСО сваля охраната на Местан два часа след брифинг Както е известно, службата не може да обсдъжда своите "клиенти", но ако се перефразира отговорът им, той е, че - да, охраната е свалена, но това е станало на планирано предварително заседание между тричленката която взима решенията (ефовете на НСО, на ДАНС и главния секретар на МВР, б.р.). И в допълнение: че шефът на НСО Антон Антонов не знае предварително програмата и публичните ангажименти на охранявания. Както и че - всичко това е... тайна. Ето и целия текст: В отговор на устно отправени на 06 април 2017 г. запитвания до пресслужбата на НСО и до началника на НСО генерал-лейтенант Ангел Антонов, с молба за потвърждаване/опровергаване достоверността на публикации в някои информационни сайтове, отнасящи се до актуалното състояние на мерките за сигурност на охранявано лице, НСО изразява следната позиция: На 05 април 2017 г. от 10.00 часа (пресконференцията на Местан беше в 11 ч., б.р.) е проведено заседание на комисията по чл. 23, ал.2 от ЗНСО. Заседанието е насрочено и проведено в съответствие с правилата за работа на комисията, регламентирани в Правилника за прилагане на ЗНСО. При насрочване на заседанието началникът на НСО, който е и председател на комисията, не е могъл да знае за предстоящи или очаквани публични прояви на охранявани от службата лица. При вземане на решения Комисията определя задължително степента на конкретна застрашеност, потвърждава, изменя обхвата или прекратява охраната единствено въз основа на получена от службите за сигурност и службите за обществен ред достоверна информация и не се влияе от публикации или медийни изяви в средствата за масово осведомяване. За взетите решения началникът на НСО писмено уведомява единствено и само заинтересуваните лица, които удостоверяват запознаването си с подпис.

Лозан Панов се отказва от автомобил на НСО

Председателят на Върховния касационен съд (ВКС) се отказва от използването на автомобил на Националната служба за охрана (НСО) и ще ползва автомобилите, които има ВКС. Това каза Лозан Панов преди заседанието на съдийската колегия на ВСС, пише БГНЕС, предаде Нова телевизия. В понеделник Военно-окръжната прокуратура в София отказа да образува наказателно производство по твърденията за инцидент с автомобила на НСО, обслужващ председателя на ВКС Лозан Панов. „За мен е странна констатацията, че специализираният транспорт на НСО предлага S-класа, на която могат болтовете при интензивно движение в завои да се саморазвият до изпадане“, посочи той. Според Панов в постановлението на прокуратурата не се казват няколко важни обстоятелства, за които е дал своите обяснения. „С водача на автомобила сме информирали НСО и неговите началници. По телефона съм разговарял с директора на НСО, на който му обясних подробно какво се е случило. Разбирам, че той не е разбрал какво се е случило. На следващия ден аз съм написал писмо до НСО. Това е и причината след това, няколко дни по-късно да информирам и президента. Едва след като информирах президента, вече имаше реакция от страна на прокуратурата“, посочи той. "Констатациите, че на такъв автомобил, на такава марка автомобил могат да се саморазвият болтовете на задна лява гума, означава само едно, че няма сигурност при осигуряването на специализирания транспорт от страна на НСО. И в този смисъл това, което мога аз да направя, е да се откажа от използването на автомобил на НСО и да използвам автомобилите, които има ВКС, което направих още днес", заяви още Панов. Той подчерта, че ще подпише каквато е необходимо декларация, а каквото е необходимо ще декларира устно или писмено, и ще уведоми началника на НСО. „Дано този път да ме разбере какво съм му казал и какво искам да му кажа“, заяви Панов. По  думите му днес той се е придвижил до работното си място с автомобил на съда.  

Лозан Панов отказва да ползва автомобил на НСО

Председателят на Върховния касационен съд (ВКС) Лозан Панов е решил да престане да ползва услугите на автомобил от Националната служба за охрана (НСО). Това стана ясно от негово изказване пред журналисти във ВСС. Предстои той да уведоми директора на НСО за решението си. Това означава, че няма сигурност при осигуряване на специализирания транспорт на НСО. Това, което мога да направя е да се откажа от използването на автомобила на НСО, посочи Лозан Панов. След като, според прокуратурата, болтът на един автомобил на НСО може да се развие сам, аз се отказвам от автомобила на НСО, коментират висшият магистрат. Решението на висшия магистрат идва часове, след като в понеделник стана известно постановлението, с което прокуратурата отказва да образува разследване за развитите болтове на колата на Панов. В хода на проверката са снети обяснения, изискана е документация и са изготвени експерти справки. С постановление от 19.06.2017 г. Военно окръжна прокуратура - София отказа да образува досъдебно производство. Наблюдаващият прокурор е приел следното: „ не са налице достатъчно данни, от които да се направи основателно предположение, че е извършено престъпление от серж. Я.Б.С.; - длъжностните лица от НСО – дежурен диспечер, дежурен по КТП са изпълнили служебните си задължение по обслужване на автомобил, собственост на НСО. Няма данни за умишлено повреждане на лекия автомобил от трети лица /изложено в т.13...

НСО мълчала 6 дни за развитите болтове на колата на Лозан Панов

Едва днес НСО е подало информация на прокуратурата за инцидента с колата на председателя на ВКС Лозан Панов. Това става ясно от съобщение на службата за охрана от днес. Случката е от миналия четвъртък, но за нея се разбра едва вчера след срещата на съдия №1 с президента Румен Радев. На 1 юни след края на заседанието на Пленума на Висшия съдебен съвет (ВСС), Панов и шофьорът му от НСО се отправили към Берковица, където висшият магистрат присъствал на церемонията по встъпване в длъжност на новия председател на Районния съд в града Юлита Георгиева. На връщане двамата чули странен шум, идващ от задната част на автомобила. След като спрели край село Бързия и слезли от колата, Панов и шофьорът му установили, че два от болтовете на задната лява гума липсват, а останалите три са разхлабени. Служителят на НСО веднага докладвал на ръководството на службата и шефът й Ангел Антонов се чул с Панов. На следващия ден от кабинета на председателя на ВКС са изпратили официално писмо за инцидента до НСО, а оттам ги уведомили, че проверяват случая. Днес от НСО обясниха, че проверката им е била насочена за установяване на причините и условията, довели до разхлабване и липса на болтове на задно ляво колело на автомобила на председателя на ВКС. Технически специалисти на НСО са извършили оглед на автомобила, преглед на всички документи за извършени ремонти и техническо обслужване, на записите от служебното видеонаблюдение в гаража и на мястото за паркиране, както и на ежедневната проверка на контролно-техническия пункт за готовността на автомобила за експлоатация на 01.06.2017 г. "Събраните от служебната проверка материали са докладвани от комисията на началника на НСО на 07.06.2017 г. и по негово разпореждане са изпратени на Софийска военноокръжна прокуратура по компетентност", пише в съобщението на службата за охрана. По-рано днес след среща с президента Румен Радев главният прокурор Сотир Цацаров съобщи, че нито Панов, нито от НСО са уведомили прокуратурата за случая. Цацаров разпоредил проверка веднага, след като президентът го информирал за случая. „Президентът ме информира, че след като е разбрал вчера за инцидента от колегата Панов е разпоредил незабавно проверка, в качеството си на висшестоящ на националната служба за охрана. Тази проверка е в ход и е интензивна“, каза главният прокурор. В същото време стана ясно, че Военно-окръжна прокуратура се е самосезирала още вчера, след изявление на Панов пред журналисти, в което той само загатва за случая.