11.12.2016

"Вълшебната флейта" тази вечер на оперната сцена

Тази вечер от 19.00 часа на сцената на Старозагорската опера ще бъде представена за първи път новата постановка на моцартовия шедьовър „Вълшебната флейта". След „Сватбата на Фигаро" това е втората постановка от набралия стремителна скорост цикъл „Опера в куфар", който стартира с голям успех през изминалия творчески сезон. В Годината на Моцарт Старозагорската опера отдава своята почит към австрийския гений с реализацията на неговите най-ярки оперни заглавия в достъпен и привлекателен формат за всички възрасти. В рамките на 1 час и половина зрите...

Още

Международно участие във "Вълшебната флейта"

С международно участие се отличава спектакъла на „Вълшебната флейта”, който ще се проведе днес. Габриел Парк /Южна Корея/, Хейди Лааксо /Финландия/ и Eлена Стефанич /Хърватска/ след прослушване в края на 2015 г. във Виена, пристигнаха в Русе за ролите на Тамино, Памина и Първа дама в едно от най-великите произведение на Моцарт, представено за първи път във Виена през 1791 година. Гост-диригент на спектакъла е Рафаел Фейе от Белгия.  За ролята на Моностатос пристигна от Норвегия бившият солист на Русенска...

Суперпродукция на „Набуко“ със световноизвестни изпълнители в София

Постановката е на акад. Пламен Карталов, диригент е Михаил Синкевич. Само шест са спектаклите и доколкото разбрахме билетите са на привършване. Може би мнозина, минавали край храм-паметника, са забелязали сцената с изградените висящи градини на Вавилон, свитъците на Мойсей и стълбата, водеща към небето. На 23 юли е премиерата на „Набуко“. Следващите спектакли са на 24, 28, 29, 30 и 31 юли. От понеделник трупата вече е изцяло събрана и започнаха генералните репетиции. Общо седем са чужденците, поканени за постановката – от Италия, Израел, Румъния и Грузия, както и едни от най-обичаните български певци. В звуковия файл ще чуете какво споделиха на срещата с журналистите акад. Пламен Карталов, Владимир Стоянов, Йорданка Дерилова и Габриела Георгиева. Представяме участниците в спектаклите с кратки биографични данни. Диригентът Михаил Синкевич е роден в Москва. През 1978 г. завършва специалното музикално училище на Белоруската консерватория. През 1994 г. продължава образованието си в Ленинградската държавна консерватория. Докато е студент той работи в Театъра за опера и балет в Санкт-Петербург към Държавния детски музикален театър. През 2000 г. по покана на маестро Валерий Гергиев става диригент на Мариинския театър, където работи цели 10 години. Дирижира: „Княз Игор”, „Руслан и Людмила”, „Лейди Макбет”, „Евгений Онегин”, „Вълшебната флейта”, „Саломе”, „Лоенгрин” и др. През 2009 г. Синкевич дебютира в Новата национална опера на Токио. Той дирижира често в Мариинския театър, в Метрополитен, Ковънт Гардън, Баден-баденския театър Фестшпилхаус и др. Постоянно сътрудничи с оперните театри на Русия, Белорусия, Германия, Хърватия и др. Михаил Синкевич ще дирижира „Набуко” на 23 и 24 юли. Софийската публика ще види на 23, 28 и 30 юли в ролята на Набуко българския баритон Владимир Стоянов. Баритонът завършва Държавната музикална академия „Панчо Владигеров”, а след това специализира в Римската академия за изкуство и култура при Никола Гюзелев. Започва своята оперна кариера като солист на Пловдивската опера, а на сцената на Националната опера и балет дебютира през 1996 година в ролята на Маркиз Поза от операта „Дон Карлос” на Верди. Международната му кариера започва през 1998 година с ролята на Макбет в Театро Сан Карло – Неапол, Италия. През 1999 година е поканен за ролята на Дон Карлос от операта „Силата на съдбата” в Миланската скала. Днес Владимир Стоянов е желан гост на най-големите оперни сцени, а репертоарът му е огромен и включва най-известните баритонови партии. Последният му ангажимен е в Амстердам в „Дама Пика“ на Чайковски. Българската публика вече познава Набуко на Владимир Стоянов – роля, която той изпълни на сцената в София. Кирил Манолов се завърна от участие на фестивала в Савонлина, където пя Фалстаф. Тази роля днес е знакова за него. Така смята и италианската критика, която познава не един световен изпълнител на тази раля. Роден в София през 1976 г., където учи пеене в Националната музикална академия. Носител е на награди от различни певчески конкурси в България, а също и във Виена, Варшава, Барселона и Бреша. Прави своя дебют в Националната музикална академия в София като Дон Жуан. Репертоарът му включва едни от най-драматичните баритонови роли. Този сезон Манолов пя в триптиха на Пучини в Римската опера, Дулкамара („Любовен еликсир“) в Севиля, Фалстаф („Фалстаф“) с Маестро Мути на Оперния фестивал в Савонлина, Набуко („Набуко“) на Летния фестивал „Каракала“, Амонасро („Аида“) в Монреал и др. В ролята на Набуко ще се представи на 24, 29 и 31 юли. На 23 и 28 юли, на сцената на площада, Роберто Скандюци ще се представи в ролята на Захария. Басът е роден в Тревизо, Италия, където учи оперно пеене. През 1892 г. дебютира в Миланската скала, в „Сватбата на Фигаро”, под диригентството на Рикардо Мути. С интерпретацията си на Фиеско в „Симоне Боканегра” в Ковънт Гардън, под диригентството на сър Джордж Шолти, певецът добива световна слава. Българската публика познава Скандюци от драматичния му образ на Филип II от „Дон Карлос” на Софийска сцена. Сузана Бранкини е родена в Италия. Репертоарът й включва: Леонора в „Трубадур”, Одабела в „Атила”, Елизабета в „Дон Карлос”, Лейди Макбет в „Макбет”, Абигаил в „Набуко”, Аида в „Аида” (Верди); главните роли в „Тоска”, „Сестра Анджелика” и „Мадам Бътерфлай” (Пучини); Неда от „Палячи” (Леонкавало), Сантуца от „Селска чест” (Маскани) и много други. Редовно участва в представления в Арена ди Верона, както и в оперните театри в Мачерата, Антверпен, Венеция, Сао Паоло, Париж, Флоренция, Детройт, Рим, Ница, Парма, Неапол, Токио и др. В Израелската опера изпълнява Лиу в „Турандот” (Пучини). Сузана ще се представи в ролята на Абигаиле на 23 юли. Габриела Георгиева ще представи Абигаиле на 24 и 30 юли. Този сезон е много успешен за Габриела. Неотдавна тя представи великолепна Норма в София. Сега й предстои поредно предизвикателство. През 1998 година Габриела Георгиева завършва Националната музикална академия „Панчо Владигеров” в София. Специализира оперно пеене в Българската академия за изкуство и култура „Борис Христов” в Рим, при Джанела Борелли. Взема участие в майсторските класове на Каролин Дюма (1999 година.), Петер Дворски (2000 година) и Анна Томова-Синтова (2006 година). От 2000 година работи с Гена Димитрова, а по-късно и с Калуди Калудов, които изиграват основна роля за изграждането й като певица. Оперната й кариера започва във Варна през 2002 година с ролята на Леонора от Вердиевия „Трубадур”. През 2003 година прави своя дебют на Софийска сцена в ролята на Амелия от „Бал с маски” на Верди. Има богат оперен и концертен репертоар, записи и международни участие. Радостина Николаева – Абигаиле на 28 и 31 юли. Една от най-обичаните солистки на Софийската опера. Тук тя натрупа опит и репертоар. Радостина Николаева е родена в Русе, завършва Музикалното училище „Веселин Стоянов” и оперно пеене в НМА „Проф. Панчо Владигеров”, усъвършенства се в майсторския клас на Анна Томова-Синтова. Дебютира на сцената на Русенската опера с ролята на Дона Елвира в „Дон Жуан” от Моцарт, печели конкурс за солистка на Софийска опера и балет, с което започва блестящата й кариера като първо сопрано в най-престижния наш оперен театър. Богатият ѝ репертоар включва централните сопранови партии в шедьоврите на оперната класика. Звездни са последните й роли – Изолда, Аида, Норма. Примата има в биографията си много отличия, сред които награди от националния конкурс „Проф. Христо Бръмбаров” (2001), международния конкурс за млади оперни певци „Борис Христов” (2004), международния конкурс Ottavio Ziino (2005). Печели и двете най-високи награди – Първа награда и Награда на публиката на международния конкурс Premio Spiros Argiris – Concorso Internazionale per Giovani Cantanti Lirici (2008). Йорданка Дерилова – Абигайл. Тя е камарзенгерин и получава това отличие за великолепните си роли, представени на различни сцени в Германия. Завършва НМУ „Любомир Пипков” и НМА „Панчо Владигеров”, специализира в Академията в Рим при Александрина Милчева. Дебютира на сцената на Бургаската опера в ролята на Елизабет в „Дон Карлос” и Дездемона в „Отело”. След това е в Стара, където изпълнява ролите на Мими от „Бохеми” и Амелия от „Бал с маски” на Верди. И софийската публика аплодира нейните превъплъщения – Елизабет („Дон Карлос”) и Амелия („Бал с маски”). След това кариерата й започва да се развива предимно в чужбина, но никога не пропуска покана за спектакли у нас. През 2009 г. тя беше Одабела в операта „Атила” от Верди – премиера на Варненската опера, а тази година участва в постановката на академик Пламен Карталов „Залезът на боговете“ от Вагнер. От 1998 г. датират ангажиментите й в Пражката опера. през 1999 г. гастролира в Швейцария с „Тоска” и Елизабет от „Дон Карлос”, а от 2000 г. е постоянен гост на Националния театър в Манхайм. Следват гастроли в Мюнхен, Нюрнберг, Лайпциг, Франкфурт, Линц и Брегенц с ролята на Абигайл. През лятото на 2001 г. гастролира в Грац на Открита сцена в ролите на Аида и Абигайл. Певицата вече е желан гост на различни места по света и желан партньор за големите фестивали. Дерилова ще бъде Абигайл на 28 и 31 юли. Оана Андра е примадона на Букурещката опера и е добре известна на българската публика още от явяването й на конкурса за млади оперни певци „Борис Христов“ След това многократно е гостувала у нас. След Розина и Анджелина в последния сезон тя изпълни ролята на Олга от „Евгений Онегин” и на Адалджиза от „Норма”. Завършила е Букурещката консерватория, после е специализирала в Италия и САЩ. На 24 юли тя ще бъде Фенена. Дилета Скандюци ще се появи пред българската публика в ролята на Фенена на 28 и 30 юли. Нейните родители са музиканти, баща й е Роберто Скандюци. Дилета завършва театралната школа и музикална консерватория във Венеция. През 2008 г. дебютира във Франция в „Лястовичката”. В театър „Верди” в Триест Скандюци изпълнява ролята на Лаурета от „Джани Скики”. Певицата изнася рецитали в Токио и Прага, а наскоро беше Ксения от „Борис Годунов” в оперния театър на Сантяго Чили. Шай Блох - Фенена е родена в Израел. Завършва музикалното училище „Бухман Мета” при университета в Тел Авив, където учи при Тамар Рахум и Мира Закаи. По време на следването си изпълнява ролите на Майката, Китайската чаша, Котката и катеричката в „Детето и вълшебствата” (Равел), както и Втората вещица в „Дидона и Еней” (Пърсел). Участва в концерти на Израелската филхармония, „Симфонета Раанана” и др. Учила е в оперното студио „Мейтар” към Израелската опера, където репертоарът й включва Вещицата в „Хензел и Гретел” (Хумпердинк), Третата дама във „Вълшебната флейта” (Моцарт), Марчелина в „Сватбата на Фигаро” (Моцарт), Джанета в „Любовен еликсир” (Доницети), Шарлот във „Вертер” (Масне), Магьосницата в „Дидона и Еней” (Пърсел), Баба в „Медиумът” (Меноти), Принцесата в „Сестра Анджелика” (Пучини), и други роли. Изпълнявала е Тизбе в „Пепеляшка” (Росини) в постановка на оперното студио с Израелския симфоничен оркестър „Ришон ле Цион”. Кахабер Шавидзе е роден през 1978 в Тбилиси, Грузия. Завършва музикалното си образование в музикалното училище в Аракишвили. След това специализира пеене и хорово дирижиране. Скоро се присъединява към класа на грузинския бас Тенгиз Мушкудиани, в консерваторията „Вано Саражишвили”. Дипломира се в нея през 2009. Оттогава започва стремглавата му творческа кариера. Пее големия руски репертоар – Чайковски, Бородин, Рахманинов. Дебютира на световните оперни сцени – в Европа и Америка. Съвсем скоро участва в Тулон в операта „Лоенгрин” и във „Вълшебната флейта”, в „Реквием” на Верди и в „Ромео и Жулиета” на Гуно. Шавидзе е търсен бас на международните оперни сцени. На 23 и 24 юли Шавидзе ще влезе в ролята на Върховния вожд.

Дарина Такова: Благодаря за всичко, което ми е дадено да преживея

Дарина Такова е една от най-известните ни оперни звезди. Завършва Консерваторията в класа на проф. Мила Дюлгерова и проф. Мати Пинкас. До 1989 г. е солистка на Софийската опера.Печели конкурси като „Луиза Тоди“ в Лисабон, Международния конкурс за млади оперни певци в София, „Франсиско Виняс“ в Барселона, „Тоти дал Монте“ в Тревизо. След 1992 г. започва голямата ѝ международна кариера. Дебютира в Миланската Скала през 1998 г. като Царицата на нощта от „Вълшебната флейта“ на Моцарт с диригент Рикардо Мути. Следват покани от почти всички големи оперни театри в Италия, ролите ѝ непрестанно се увеличават, а сред тях са Лучия ди Ламермур (от едноименната опера на Доницети) и Виолета (главната героиня в „Травиата“ на Верди). Много са участията ѝ на оперните фестивали, като особено място заема този в Пезаро – родният град на Росини. Пее и на Арена ди Верона, на Бароковия фестивал в Инсбрук. Гостува в Ковънт Гардън, Лондон, в „Златното петле“ на Римски-Корсаков, в Метрополитън опера, Ню Йорк във „Фауст“ на Гуно, Карнеги Хол, Ла Скала в Милано, Римската опера, оперните театри на Флоренция, Болоня, Торино, Верона, Палермо, Триест, Неапол, Венеция, Парма. Фестивалите в Пезаро, Бергамо, Арена ди Верона. Концертните зали на Санта Чечилия, Концертгебау в Амстердам, както и по големите сцени на Париж, Мюнхен, Берлин, Мадрид. Работи с най-великите диригенти като Рикардо Мути, Клаудио Абадо, Зубин Мета, Уго Де Ана и големия оперен режисьор Франко Дзефирели. Има многобройни филмирани записи и копродукции от спектакли с участието на Дарина Такова. От 2007 г. оперната ни прима започва да преподава и учредява фондация, носеща нейното име, която подпомага развитието на млади оперни артисти. Организира майсторски класове и кани световноизвестни оперни певци, сред които Карло Коломбара, Роберто Скандиуци, Лучана Д`Интино. За дейността на своята фондация „Дарина Такова“ и целите, които си е поставила като неин създател и основен двигател, ни разказва самата Дарина Такова: Имам много интересни идеи и проекти. Реализация на тези проекти. Непрекъснато се разширява това, което искаме и това, което правим. Вече не е само занимание или работа, а е мисия – да създам нова оперна, певческа генерация у нас, тъй като операта и оперните певци са нещо много важно за България. Операта е елитно изкуство. Не можем да искаме да има масова подкрепа, но е нещо, което изначално имаме. През годините малко го поизгубихме и затова ще направя всичко, което зависи от мен, за да продължим да имаме този блясък и имидж по отношение на операта в световен аспект. Операта е за страстни почитатели и подготвена публика. За да станеш неин последовател, трябва да я познаваш. Започва се внимателно от детска възраст. Защото или се отвращаваш или се влюбваш за цял живот в нея. Затова трябва да се поддържа високо ниво на изява. По този начин се възпитават и младите, и публиката, и случайно изкушените зрители. Ние, поколението на 60-те и 70-те, имахме много задълбочено обучение по пеене и история на музиката. Моята първа среща с операта беше много смешна, защото ни заведоха от училище на „Вълшебната флейта“. След това, ролята на Царицата на нощта ми направи кариера. Факт. Моите професионални стъпки започнаха с тази роля през 1988-ма и тя беше трамплинът за всичко, което ми се случи впоследствие. За покорените големи оперни сцени, за градацията по пътя на една звезда към върховете, продължава да ни говори Дарина: Не става изведнъж, защото ако попаднеш внезапно на една такава голяма сцена, ще получиш директно инфаркт. Има градация. Както „La Scala”, което означава „стълба“, наистина е това – изкачване. За да стигнеш до Метрополитен, трябва да си извървял един дълъг път и вече да имаш определени театри и ниво на изява. Нищо не е случайно. И когато се озовеш на една такава сцена – ти си подготвен. Не е „бум“ от небесата. Пях Травиата на Арена ди Верона и всички колеги ми казваха: „Внимавай да не се изплашиш. Не повдигай очи нагоре, не гледай.“ Наистина се чувстваш толкова малък и уплашен в това монументално пространство, особено когато цялата публика от двайсет хиляди души запалват традиционно свещички на арената и попадаш в един космически, приказен свят. Там не се уплаших.Особено състояние преживях в Метрополитен. Попадаш в едно гигантско затворено пространство. В един много голям театър. Единствено тогава си казах: „Трябва да запълня с гласа си и с присъствието си това пространство.“ Направих го с „Фауст“ на Гуно, през 2006-а. Имам много щастлива и радостна кариера. Любимият ми театър обаче е Ковънт Гардън. Когато започваше интерлюдията на „Травиата“ и аз бях вече на сцената се разплаках, защото си казах: „Уау… Къде попаднах? До къде стигнах! Благодаря за всичко, което ми е дадено да преживея. Мога да кажа, че попаднах в златните години на операта – продължава певицата. – Аз се оттеглих от активната си кариера точно през 2006-та. Това е последната година на „златния“ период на операта, която сега е в пълна криза. За сравнение, това, което беше особено в Италия е тотална разруха. Виждам я в дълбокото огорчение на колегите си от това, което се случва. Затваряне на театри, анулиране на цели заглавия, проблеми със заплащането. Колкото и да сме хора на изкуството, заплащането върви паралелно с нашето изграждане като артисти. Защото, чисто финансовата страна е огледалото на нивото, до което ние достигаме. А ние работим от деца. Когато един музикант започва да свири и пее, това е един цял посветен живот. Фондация „Дарина Такова“ е на мое име, за да бъде разпознаваема в интернационален план. За догодина съм планирала цял оперен спектакъл – „Травиата“, с мой майсторски клас и режисиран от много голям творец.

Държавна опера-Русе отново е домакин на Международен майсторски курс за оперни диригенти

  От 8 до 16 септември Държавна опера-Русе отново е домакин на Международен майсторски курс за оперни диригенти под ръководството на Деян Савич /Сърбия/ Млади таланти ще се изявят на диригентския подиум в спектаклите на оперите „Вълшебната флейта“ от Моцарт /8. Септември/, „Дон Паскуале“ от Доницети /13. Септември/ и „Отело“ от Верди на 16. Септември.   „Вълшебната флейта“ Участват: Александър Носиков, Александър Баранов, Ивана Албрехт, Мила Савова, Стоян Стоянджов, Гиргина Гиргинова, Петя Цонева, Теодора Чукурска, Йоланта Николаева, Момчил Мил...

7- годишна търновка стана втора на конкурс в Загреб

7 - годишната Теодора Стоянова от музикално студио "ЕЛИТА”  спечели второ място на Международния музикален конкурс "Вълшебната флейта". Песенната надпревара се проведе от 1 до 4 декември в хърватската столица Загреб, а възпитаничката на вокален педагог Петя Василева  грабна призовото място с песента "Първи клас”117 певци от Унгария, Черна гора, Босна и Херцеговина, Сърбия, Италия, Словения, България, Хърватска взеха участие в конкурса. Всеки от изпълнителите се представи с една песен по избор.Жури от  диригенти и  музиканти от осемте  държави о...

Млади диригенти взимат палката в операта в Русе

От 8 до 16 септември Държавна опера-Русе отново е домакин на Международен майсторски курс за оперни диригенти под ръководството на Деян Савич /Сърбия/ Млади таланти ще се изявят на диригентския подиум в спектаклите на оперите "Вълшебната флейта" от...

Ути Бъчваров отива на опера в парка на Военната академия

Почитателите на операта и балета отново ще могат да се насладят на открито на избрани спектакли на Софийската опера и балет - на седмия Летен фестивал "Опера в парка", от 1 до 17 юли в романтичната гора на Военната академия, съобщават от операта. Класическото заглавие "Турандот" от Джакомо Пучини, с което миналата есен Софийската опера очарова за пореден път публиката в Япония, ще бъде представено на 1, 2 и 3 юли от 20.00 ч. Диригент е Григор Паликаров, режисьор - Пламен Карталов. Сред солистите са Габриела Георгиева и Баясгалан Дашням /Турандот/, Костадин Андреев и Мартин Илиев /Калаф/, Силвана Пръвчева и Цветана Бандаловска /Лиу/, Светозар Рангелов и Ангел Христов /Тимур/. Спектакълът на 3 юли ще е със специалното участие на кулинарния спец Ути Бъчваров, който ще докаже, че между добрата опера и добрата храна има пряка връзка. Докато на сцената се забъркват вечните истории за любов, страст, желание за мъст и отплата, Ути ще свещенодейства около най-големия тиган у нас, приготвяйки пред погледите на зрителите свой таен специалитет. С музиката на Джузепе Верди и Сергей Онсов и шедьовъра "Дамата с камелиите" на 8 и 9 юли от 20.00 ч. ще изкушат почитателите на Терпсихора първите сили на родния балет Катерина Петрова и Марта Петкова /Маргарита Готие/, Емил Йорданов и Никола Хаджитанев /Арманд Дювал/, Кирил Иванов /Жорж Дювал/, Трифон Митев /Граф Жирей/. Превърналият се в класика балет по музика на Микис Теодоракис "Зорба гъркът" ще спечели за пореден път възторзите на публиката на 10 и 13 юли от 20.00 ч. Участват Росен Канев /Зорба/, Емил Йорданов и Никола Хаджитанев /Джон/, Катерина Петрова и Марта Петкова /Марина/, Трифон Митев /Йоргос/ и Анастасия Неделчева /Мадам Ортанс/. Три дебюта ще има в балета "Силфида" по музика на Херман Льовенскьолд - на 15 и 16 юли от 20.00 часа. За първи път зрителите ще видят Боряна Петрова и Памела Пандова като Силфида и Анастасия Неделчева - Медж. За най-малките са оперите  "Козелът сърдитко" от Юли Дамянов - на 2 и 10 юли от 11.00 ч., и "Вълшебната флейта" за деца - на 9 юли от 11.00 ч., и детските спектакли "Мечо Пух" от Андрей Дреников - на 3 и 17 юли от 11.00 ч., и "Червената шапчица" от Александър Владигеров - на 16 юли от 11.00 часа.  Събитието е под патронажа на столичния кмет Йорданка Фандъкова, със съдействието на Министерството на отбраната. 

Ина Кънчева: Музиката без любовта не би съществувала

Ина Кънчева е родена в София. С пеене се занимава още от детските си години, когато участва в Детския радиохор на БНР. Завършва Държавната музикална академия „Панчо Владигеров” при доц. Жасмина Костова, след което специализира в Манчестър, Верона, Сиена и участва в майсторските класове на Ирина Гаврилович, Монсерат Кабайе, Райна Кабаиванска, Лео Нучи и Джанлуиджи Джелмети. Ключов момент в нейната кариера е участието й в концерта на великата оперна прима Монсерат Кабайе в София през 2000 г. Ина Кънчева е отличена с редица награди от конкурси и фестивали, сред които: „Панчо Владигеров”, Музикант на годината (2002 г.), международния конкурс „Монсерат Кабайе” (Андора), международния конкурс „Мануел Аусенси” (Испания) и други. Създател и ръководител е на фондацията „Културни перспективи”, инициира публикуването на книгата „Приказка за вълшебната флейта”, с която помага на децата да навлязат в удивителния свят на моцартовата опера чрез текст, илюстрации и музикално изпълнение, записано на компактдиск. Освен като оперена певица, Ина Кънчева се изявява и на концертния подиум като солист на кантатно-ораториални творби. А през месец март в Първо студио на БНР заедно с изтъкнатия български пианист Людмил Ангелов певицата представи проекта „Полин Виардо” - песни и мазурки.