04.12.2016

Без Тереза Мей на Новогодишната вечеря на срещата на върха на ЕС

По-кратка от обичайното ще бъде редовната среща на Върха на ЕС за края на годината. Лидерите на страните-членки ще се съберат на 15-и декември в Брюксел, но само за един, вместо за обичайните 2 дни. Разговорите ще започнат сутринта и се очаква да продължат до късния следобед. След това е планирана и официална вечеря, на която обаче не е поканен британският премиер Тереза Мей.

Още

Разкриха каква ще е новогодишната трапеза на руските космонавти на МКС

Руските космонавти на Международната космическа станция /МКС/ получиха за новогодишната си трапеза мандарини и черен хайвер от есетра, съобщава ТАСС. С товарния кораб "Прогрес МС-04" на 1 декември към МКС ще бъдат отправени за руските космонавти ябълки, грейпфрути и портокали. По-рано с пилотирания кораб "Союз МС-03" на станцията бяха доставени за новогодишната трапеза около 4 килограма мандарини и 15 30-грамови опаковки с черен хайвер от есетра - по пет за всеки руски космонавт.

Двама осъдени за сексуални посегателства срещу жени в Кьолн в новогодишната нощ

Двама мъже бяха осъдени за сексуални посегателства срещу жени, извършени в новогодишната нощ в Кьолн, предаде ДПА. Двайсет и една годишен иракчанин и 26-годишен алжирец получиха от съд в Кьолн по една година пробация.

Близки на загиналия в новогодишната нощ Велислав: 9 месеца след смъртта му не се случва нищо, искаме справедливост!

Най-близката приятелка на загиналия в зверската катастрофа край Бургас 4 минути преди Нова година Велислав Вълков изпрати сърцераздирателен призив. Момичето поставя няколко наболели въпроса за близките на 17-годишния ученик от „Константин Преславски“ и най-вече защо 9 месеца след смъртта му не е направено нищо, за да бъде наказан виновника за кървавото меле на пътя.

"Германия отдавна е отчасти мюсюлманска"

 С Есра Йозюрек разговаря Емран Фероз от публицистичния сайт на Дойче Веле "Кантара" (www.qantara.de). Кантара: През изминалата година в Германия пристигнаха много мюсюлмани. Част от местните хора имат резерви към тях - особено след случилото се през Новогодишната нощ в Кьолн. Според мнозина, ислямът е несъвместим със западните ценности. Страхуват ли се германците? И от какво? Есра Йозюрек: Струва ми се, че те се страхуват от другото, от различното. И в този страх има силна расистка тенденция. Става дума за ислямофобия и омраза към различното. И бежанците биват посрещани със страхове и с омраза, само защото са различни. Сякаш се забравя, че те са раними хора, попаднали в беда, които няма къде другаде да отидат. Всъщност мюсюлманите вече отдавна са в Германия. Те живеят тук в мир и дават своя принос за обществото. Не разбирам защо се държим така, сякаш ислямът току-що е пристигнал. Освен това нито ислямските, нито западните ценности са формулирани в някакви каталози. Това е рехав набор от възгледи, чиито акценти се променят с времето. Кантара: Религиозната общност на мюсюлманите в Германия расте, включително и поради това, че германци приемат исляма. В същото време мнозина германци определят тази религия като чужда и опасна. Есра Йозюрек: Откакто се почувстваха добре интегрирани в тукашното общество, мюсюлманите започнаха да поддържат повече контакти и с немюсюлмани. Тъкмо по линия на тези контакти понякога се стига до преминаване към исляма. В същото време много мюсюлмани в Германия изобщо не спазват изискванията на религията си и живеят секуларен живот. Напоследък сред бежанците имаше масови покръствания в християнската вяра, но иначе случаите на християни, които приемат исляма, са много повече. Обикновено германците, които конвертират към исляма, имат някаква силна връзка с мюсюлманин – съсед, съученик, колега, любим или любима. Интервюирах стотици такива хора, които обясняват по най-различен начин причините за смяната на религията. Една част са били вярващи християни, които вече не изпитват удовлетворение от религията си. За други пък ислямът е първата религия, с която влизат в досег. Кантара: Пишете, че след обединението на Германия особено много източногерманци са приели исляма. Дали това не е някакъв опит да се намери нова идентичност, нова идеология след краха на комунизма? Есра Йозюрек: Нека не създаваме впечатлението, че десетки хиляди източногерманци са приели исляма. Факт е обаче, че след падането на Стената за някои хора тъкмо ислямът се оказва спасителен остров, нова идентичност, с чиято помощ те се отърсват от всички клишета, свързани с източногерманците. Кантара: През последните години обаче образът на конвертиралите германци е доминиран от крайно консервативни салафити като Пиер Фогел. Някои от тях са известни с екстремистките си възгледи, които споделят и из социалните мрежи. Същевременно подобни личности се радват на голяма популярност сред младите мюсюлмани. Защо? Есра Йозюрек: Първо трябва да отбележа, че повечето германци, приели исляма, са затворени хора, те живеят в някаква вътрешна изолация, занимават се най-вече с вътрешния си живот. Говорила съм със стотици такива и мога да Ви уверя, че никой от тях не се набива на очи. Те прекарват повечето време в четене и размишления. Що се отнася до радикалните личности като Пиер Фогел - според мен, те са особено популярни сред младежите, защото в Германия мюсюлманското вероизповедание се доминира от турския и арабския език. А за много млади мюсюлмани, които са отраснали тук, турските проповедници изобщо не са привлекателни – те им изглеждат старомодни, неразбираеми. Кантара: Популистите от "Алтернатива за Германия" и различни консервативни политици в Германия твърдят, че ислямът няма място в страната. Че един човек не може да бъде едновременно мюсюлманин и германец. Есра Йозюрек: На тези хора трябва да им кажем едно: вече е късно! Ислямът отдавна е важна част от германското общество – независимо от това какво мислим за него. За мюсюлманската идентичност впрочем няма ясна дефиниция. Същото важи и за германската или западната идентичност. Кантара: Как мюсюлманите - независимо дали са от по-старите поколения, новопокръстени или новопристигнали – ще променят Германия през следващите години? Есра Йозюрек: Мюсюлманите оказват своето въздействие върху Германия през целия период след Втората световна война. Много от тях помагаха за възстановяването на разрушените градове, а днес вече са неотделима част от тукашното общество – ще го забележите във всеки град. От 1960-те години насам мюсюлманите оставят своя отпечатък върху най-различни обществени тенденции, във всекидневието, в модата, в храната, в младежките култури. Днес просто е невъзможно да си представим който и да било голям германски град без мюсюлманите. Така че тези мюсюлмански общности и занапред ще въздействат върху средата около тях – на местно, на регионално, че и на глобално равнище. В този смисъл аз не очаквам някакви драматични промени, независимо от онова, което говорят някои десни политици. Присъствието на мюсюлманите в германското общество е балансирано. Германия отдавна вече е отчасти мюсюлманска, а мюсюлманите отдавна вече са германци. Новопокръстените мюсюлмани едва напоследък започнаха да се възприемат от местните като някаква опасност. Просто защото на исляма вече се гледа по друг начин. Книгата на Есра Йозюрек: Esra Özyürek: "Being German, Becoming Muslim: Race, Religion, and Conversion in the New Europe", Princeton University Press, 192 Seiten, ISBN: 9781400852710

Георги Ауад: Разговорът за бежанците в социалните мрежи е крайно поляризиран

Страхът от мигрантите в българските социални мрежи се засилва. Събитието, което отключва увеличаването на страховете и провокира по-голям брой на негативните споменавания е новогодишната нощ в Кьолн. Мненията са крайно поляризирани – бежанците се разглеждат в крайно негативна светлина и нюансите изчезват, коментира в предаването „Преди всички“ Георги Ауад, директор на Агенцията за медийни анализи "Персептика", изготвила сравнителен анализ на публичното говорене от първата половина на 2016 година в съпоставка с това от втората половина на 2015 година. Има разлики в разговора за бежанците в „Туитър“, „Фейсбук“, форумите и блоговете, отбеляза Ауад. Докато във „Фейсбук“ и форумите хората са крайно негативно настроени и се използват дори градски легенди, в „Туитър“ хората са между неутрално и позитивно настроени, а негативните споменавания са значително по-малко. В различните форуми настроенията са различни според профила на форума, изтъкна още Георги Ауад – един е образът на бежанците в bg mama, съвсем друг във форумите с икономическа и инвестиционна насоченост: В традиционните медии като цяло се запазва неутралният тон, с изключение на няколко определени медии, докато в социалните медии хората подхващат основно новините от тези споменати медии, като подпомагат за разпространяването на обидните термини като „орки“, „мюслита“ и прочие. На повечето места в социалните мрежи бежанци се споменава в кавички – т.е. хората не вярват, че всички тези хора бягат от война и други проблеми. Заради недоверието към институциите хората възприемат Динко и Перата като щит срещу бежанската вълна, регистрира още изследването. Предстои продължение на изследването през втората половина на 2016 година. Цялото интервю чуйте в звуковия файл.

Да, това не е същата Германия

 За една година в Германия се промени какво ли не. Най-напред лошата новина: расизмът в страната се увеличава. Дясно популистката партия Алтернатива за Германия, която преди бежанската криза губеше подкрепа, сега печели от страха на много германци от бежанците. Според последните анкети, Алтернатива за Германия привлича 15 процента от гласовете в цяла Германия. А на предишните парламентарни избори дори не успя прескочи петпроцентната бариера и да влезе в Бундестага. Днес обаче не е вчера. Ксенофобията се измъкна от килера на обществото и вече е в самата гостна. Все пак, ако се сравним с другите европейски страни, картината не изглежда толкова страшна. Във Франция и в България например, десните популисти се представени в парламентите с над 20 процента, а в Полша и в Унгария те дори сформират управляващото мнозинство. Във Великобритания ксенофобската партия ЮКИП даде стартовия сигнал за излизане на страната от ЕС. В сравнение с клонящите към национализъм източноевропейски страни, Германия все още е център на политическа умереност и стабилност. Канцлерката Промени се и отношението на германците към канцлерката им. Популярността на Ангела Меркел спада. Много германци са недоволни от начина, по който тя се опитва да овладее бежанската криза. От друга страна популярността на управляващите партии от ХДС и ХСС остава стабилна. А външната политика на Меркел получава високи оценки. Да, много страни-членки на ЕС не одобряват решенията ѝ за бежанците, но въпреки това по ключовите въпроси гласът на Меркел тежи. Особено когато се обсъжда бъдещето на ЕС след Брекзита. А американският президент Барак Обама оцени високо хуманитарния ѝ жест към бежанците с думите: „Германия се нареди откъм правилната страна на историята.” Много хора в Африка и в Близкия изток също отдават високо признание на Ангела Меркел, защото виждат, че Германия не само на думи, но и на дело се грижи за изпадналите в беда. Бежанците Промяна настъпи и в отношението на германците към бежанците. На мястото на първоначалната готовност за помощ, дойде известно отрезвяване. Нападенията в Новогодишната нощ, ислямистки мотивираните атентати в Ансбах и Вюрцбург събудиха страхове у германските граждани - независимо от факта, че двамата атентатори се пристигнали в Германия много преди отварянето на границите през 2015, а сред нападателите в Кьолн почти нямаше бежанци. Да, днес знаем, че и ислямисти са използвали неконтролирания наплив на бежанци, за да се промъкнат в Германия. Но ако границите бяха останали затворени, стотици хиляди хора в беда нямаше да получат помощ и шанс за нов живот. Независимо от чувството за несигурност, което обхвана Германия през миналата есен, германците все още са готови да помагат. И го правят – където и както могат. Преподават немски на децата на бежанците, приемат в домовете се малолетни бежанци без придружител, помагат в търсенето на работа. Без фантастичния доброволен ангажимент на хиляди германци организацията щеше да бъде много по-лоша. Тук нито един бежанец не остана на улицата. Днес повечето бежанци се чувстват по-добре, отколкото преди. Германия може да се гордее с този си успех. Сериозните предизвикателства обаче тепърва предстоят. Германското общество трябва да вземе редица мерки за интеграцията на бежанците. На децата да осигури достъп до образование, а на възрастните - до трудовия пазар. Всичко това струва пари, надигат се завист и спорове, които могат да застрашат социалния мир. От друга страна бежанската криза ни открива шанса да се застъпваме за собствените си ценности много по-решително, отколкото преди. Отвъд всяко съмнение е, че онези бежанци, които ще останат в Германия, трябва да учат немски, да уважават ценностите на либералното демократично общество, да поставят германската конституция над Билбията, Корана и другите свещени книги и да признават равноправието между жените и мъжете. Властите са длъжни да наказват престъпленията и да връщат по-бързо в родината им провинилите се пред закона чужденци. Да, бежанската криза наруши кефа на германците и ги постави на сериозно изпитание. Тя ги изправи пред нови предизвикателства, но същевременно им даде и нови шансове. Защото в културното многообразие се крие огромен потенциал, ако успеем да създадем у бежанците чувството, че са част от това многообразие. Тогава те ще се приобщят много по-лесно към тукашното общество. Показателен е например фактът, че парите, които превеждат бежанците в родните си страни, са повече от средствата, предвидени в германския бюджет за помощи за развитие. И ако германците гледат на бежанците не като на проблем, ако оценят реалистично ситуацията и в резултат от това установят, че солидарността с хора в беда може да подсили обществото, тогава спокойно ще можем да кажем: Добре, че Германия се промени!

София за първи път ще е една от парти столиците на Европа на Нова година. Задава се INTERSOLAR 2016

Погледнато исторически, YALTA CLUB има изключително значение за развитието на електронната музика и нейното силно присъствие в България. От създаването на клуба са изминали 57 години, а той все още е основната институция, на която разчитаме за качествени партита. В това се убеждаваме за пореден път след анонса на новата мащабна концепция на YALTA CLUB – INTERSOLAR 2016, и заявката "Време е да променим играта. Отново". В новогодишната нощ на 2016 г. Арена "Армеец" за първи път ще се...

Германия затегна законодателството за сексуалните посегателства

Германският парламент одобри единодушно втвърдяване на законодателството срещу изнасилванията и сексуалните посегателства. Предложената от правителство реформа беше разработена след насилието в новогодишната нощ в Кьолн, когато бяха подадени стотици оплаквания за посегателства срещу жени, включително сексуални, предаде БНТ.