21.07.2017

Дерменджиев: Можем само да се учим от този мач

Старши треньорът на "Лудогорец" Георги Дерменджиев отдаде тежкото поражение от "Арсенал" на класата на противниковите играчи и многото грешки в подаванията на неговите възпитаници. Той обаче е сигурен, че тази загуба няма да окаже негативно влияние на българския шампион, а от нея само могат да се извлекат ползи. "Класата на "Арсенал" оказа много голямо значение, но ние направихме много грешки в подаванията. Доста наши пасове бяха пресечени, а оттам се получиха много бързи...

Още

Моуриньо: Не можем да спечелим Премиър лийг, но можем да спечелим Лига Европа

Мениджърът на Манчестър Юнайтед Жозе Моуриньо смята, че с днешната победа над Съндърланд неговият отбор е отговори на предизвикателството, отправено към ...

Мустафа Карадайъ: Мястото на ДПС е в изпълнителната власт - и с ГЕРБ можем, и с БСП можем

В безпринципни мнозинства няма да участваме, бе категоричен лидерът на ДПС

Борисов: Не можем да платим 400 млн. евро, можем да отделим 800 млн. лв. за "Белене"

"Трябва да платим част от сумата за ядрените реактори. Говорих вече с някои колеги от парламента, ще предложим да се вземе решение в Народното събрание да платим около 800 млн. лв". Това заяви премиерът Бойко Борисов, цитиран от правителствената информационна служба, пише Нова телевизия. Министър-председателят присъства на традиционния събор в село Венец.  Борисов коментира, че след като бъде направено плащането, ще бъде поканена руската страна, за да се спрат лихвите и в добронамерен тон да се намери решение.  Борисов изброи и направените до момента конкретни стъпки по реализацията на газовия хъб „Балкан”, разговорите с ЕК, и готовността за включване на руската страна. „Нашата газопреносна мрежа, с новите компресори, може да транспортира газ до Солун. Сърбия имат огромен интерес това да се случва. Вече имаме ясно виждане в региона, че това може да се случи, каза Борисов. „Моята мечта е да дойдат големи газови оператори и да се печели от транзита на газ като паралелно си правим интерконекторите със съседните държави. Тогава ще има истинска диверсификация. Строежът и разширяването на Чирен също върви в пълни обеми и мисля, че това е било стратегия на всички партии през годините”, каза премиерът. "Ние всяка нощ хващаме на сръбската граница по 40-50 души, които са избягали от центровете за настаняване на мигранти”, обясни Борисов.   „Трябва да решим основния проблем къде да върнем мигрантите. И ние работим с Афганистан – да върнем мигрантите. Над 80 млн. лв. България харчи за 110 войника в Афганистан и да не искат да подпишат реадмисия – да върнем афганистанците в Афганистан, не виждам смисъл – и от парите, и от контингента ни. Това сме казали на колегите от НАТО и на всички наши партньори”, каза премиерът. 

Ние можем да променим България

 Реч на председателката на БСП КОРНЕЛИЯ НИНОВА  пред заседанието на 49 конгрес на партията  Скъпи социалисти, Скъпи гости, Скъпи българи, Има една дума, която днес бележи в най-голяма степен живота ни - несправедливост. И има друга дума, която най-често чуваме днес - промяна. Тя започна по волята на народите в света, Европа и България. Те поискаха справедливост и се обявиха против малцината, които притежават 97% от богатството в света. Срещу тези, които разпределят политическата власт и икономическата мощ и гледат безучастно и бездушно на мнозината, които живеят в нищета. Народите поискаха, когато се взимат решения за техния живот, да бъдат участници, а не потърпевши. Те въстанаха срещу статуквото, поискаха нови водачи и те да им върнат достойнството - национално и човешко. И да не го продават за пари и власт. БСП сложи началото на такава промяна в България с избора на Румен Радев и Илияна Йотова за президент и вицепрезидент. Благодаря ви и поклон за мъдростта и труда ви. Вие направихте тази победа възможна, вие и хилядите социалисти, които представлявате тук. Нека покажем уважение и към онези над 2 милиона българи, които ни повярваха и последваха, и да убеждаваме останалите, че ние сме промяната и че тя започна и заедно можем да я доведем до край. Днес тя е задължителна. Живеем в две Българии - официална и паралелна. Виртуална и реална. Две Българии, два свята А между тях пропаст. В такава ситуация народът ни отново е изправен пред избор да определи водачите си и той ще реши мъдро, но и днес и ние също трябва да решаваме мъдро. Ще бъдем ли ние тези водачи? Ще отговорим ли на желанието за промяна? Ще променим ли себе си, за да покажем, че можем да променим България? Или ще бъдем част от политическата класа, която си заравя главата в пясъка, очаквайки бурята да отмине. Тя няма да отмине. Ние, ръководството, ви предлагаме тази промяна в партията, която показва, че сме разбрали какво се очаква от нас. Всеки член на партията да знае, че гласът му е важен и пряко да избира председателя на партията си, но и да ограничим председателя в два мандата, за да не се поблазни да я ползва за своя цел. С уважение и зачитане на нашите опитни кадри, да въведем мандатност за народните представители и да отворим път на нови лица - без сблъсък помежду ни и с разбирането, че народът поиска и тази промяна.  Днес имаме още една важна задача - с нашия Национален план за България да посочим друг и различен път от 25-годишния преход на развитие. Да водим по този път и да бъдем гарант, че няма да се отклоним от него. Да кажем каква България искаме днес, но и след 20 и 30 години. Да поставим дългосрочна цел и хоризонт: Осем милиона българи и нито един беден. Такава цел може да ни обедини - да съхраним българския народ от изчезване Но уви, политическото късогледство надделя над държавническото мислене. Политици от различни партии коментираха със сарказъм или с аргумент, че това не може да стане биологически за 4 години. Хора, които мислят за България с хоризонт от 4 години, не могат да бъдат водачи на народа. Те са председатели на партии, но не дават хоризонт, не дават перспектива за България за след 30, след 50 години. Ще ви дам само един пример, а изводите са ваши: Ние предлагаме Национален план за България! Нашият основен опонент предлага доктрината ГЕРБ, доктрината Борисов. От една страна, България. От друга - един човек, една партия, с претенция, че той е национална доктрина сам по себе си. Нашата цел - да спасим българския народ, който изчезва, българщината, която да ни съхрани. Тяхната цел - формулирана на националната среща на ГЕРБ - един милион гласове на изборите. Народ или гласове! Нашият избор е правила, възмездие, сигурност и справедливост. Нашият избор е суверенна България - българските правителства да не търгуват с националния интерес. Държава с правила и справедливост - правила, еднакви за всички и възмездие за всеки, който ги нарушава. Искаме солидарна България, защото сме един народ и наша ценност е силният, можещият, смелият да бъде опора на слабия, уплашения, бедния. Искаме България, опряна на корените си - в културата, духовността и българщината. Такава България може да се изгради от силен, здрав, образован, работещ и единен народ. Как да постигнем това? С решителни действия срещу мафията и битовата престъпност. Държавна грижа за българската икономика и производство, за българското земеделие. Образование, което гарантира грамотност, работа в България и кадри за икономиката. Здравна система, до която всеки българин има достъп. Култура и духовност, които градят ценностна система. Сигурност на границите и всеки дом. Външна политика, подчинена само на националния интерес. Как да постигнем такава България, за каквато мечтаем? Да се изправим срещу мафията и престъпността! Уважаеми социалисти, гости, българи, Мафията, корупцията, сгрешеният модел на прехода си имат своя паралелна държава. Искам да ви представя един различен поглед към тази паралелна държава, некоментиран досега по този начин. В процеса на подготовка на нашия план за България възложихме проучване докъде стигат пипалата на паралелната държава и резултатът е: плащаме от джоба си, извън данъци, осигуровки и такси, неофициално над 2 млрд. лв. годишно за здраве, над 1,5 млрд. за образование, над 3 млрд. лв. от завишените цени на монополи и картели, над 1 млрд. лв. за подкупи за административни услуги, над 2 млрд. лв. щети от нагласени обществени поръчки. 10 млрд. лева за паралелната държава, което е средно по 4000 лева на семейство. Това е резултатът от прехода. Ние ще закрием тази паралелна държава. Ние ще положим основите на друга, в която държавата има своята роля в икономиката. Стига с фалшивата теза, че държавната собственост се управлява зле. Управлява се зле, защото политически ръце се бъркат вътре и крадат. Стига с вредната политика - всичко на приватизация, всичко на концесия.  Още веднъж поздравления, г-н Президент, за наложеното вето върху грабителския закон за концесиите. Ще въведем законодателство за държавната и общинската собственост, което гарантира нейното съхраняване, професионално управление и развитие. Създаваме фонд "Индустрия", защото без производство няма бъдеще. Казват, че това било остаряло като подход, било социалистическо. Не се срамуваме, че е социалистическо, но се питаме кога г-н Юнкер е преминал в нашите социалистически редици, предлагайки Плана "Юнкер" за Европа, което е същото - Европейски план за развитие на индустрията, пренесено в българска среда. Предлагаме фонд "Иновации" със 150 млн. лв. за подкрепа на млади български инженери и специалисти, които да основават свои фирми и да развиват свои марки. Наша грижа са средните и малките предприятия Ето защо отделяме сегмент за малки и средни предприятия на българската фондова борса, чрез който малки и бързоразвиващи се фирми без финансова история да набират капитал през опростена процедура, за да могат да се развиват. Държавата запазва мажоритарен дял в Националния гаранционен фонд, но привлича допълнителен ресурс, давайки възможност на банки, инвестиционни фондове, застрахователи да участват през фонда във финансиране и подкрепа на малки фирми. Увеличаване на застрахователния капацитет на Българската агенция за експортно застраховане, като един от механизмите да помогнем на българските производители да излязат на международните пазари. Нашата голяма цел е българските компании да получат на едно място финансово подпомагане, административно обслужване, с минимално бюрократични спънки, дялово или кредитно финансиране за своя бизнес с дългови инструменти и застраховка за износ.  Обявяваме нулева ставка за данък печалба при годишен оборот от търговска дейност до 150 000 лева на стартиращо предприятие, създадено от млад предприемач - до 35 години, който в рамките на 24 месеца да открие минимум 5 работни места. За каква енергетика сме ние? Последователна политика за стабилизиране на енергетиката и внимание, насочено към развитие на енергийната инфраструктурата  чрез търсене на инвеститори. Политика за създаване на честни и прозрачни търговски отношения между потребителите и топлофикационните дружества, чрез заплащане на реална консумация, удвояване на обхвата на домакинствата, които получават енергийни помощи от 250 000 лева на 500 домакинства. Знаем, че икономика без развит транспорт и инфраструктура не може да има и ще поддържаме такава инфраструктура, ще строим. Но днес поставяме акцент върху два неотложни проблема - спиране на концесията на летище София и развитието му като стратегическа инфраструктура с държавно управление; спешни действия за оздравяване на БДЖ чрез двегодишна държавна гаранция за изплащане на задълженията към кредиторите и последващи действия за рефинансиране на дълга. Земеделие Българската плодородна земя не храни българския народ и това е недопустимо. Започваме серия от мерки, с които да гарантираме, че българската земя ще се обработва, че субсидиите няма да отиват в 5-6 от големите собственици и арендатори, че българската продукция ще има своите пазари за износ. Готови сме със закон за храните, за насърчаване на българските производители, чрез наименование "Българско" и то да бъде поставено само на продукти, произведени в страната, чиято основна суровина е с произход в България. В асортимента на търговските вериги с годишен оборот от над 2 млн. лв. задължително ще се въведат прагове за произведени в България продукти - 51% плодове и зеленчуци в сезон, 30% извън него; 70% мляко и млечни продукти. Който от тези добронамерени чуждестранни инвеститори не изпълнява това и получи санкции, те ще отидат в специален фонд, с който ще се насърчава българското земеделие. Предлагаме мерки за отпадане на многото прекупвачи по веригата производител-потребител, които съсипват и труда на производителя, но оскъпяват и продукта за потребителя. Ще контролираме и тавана на субсидиите по линията на директните плащания и ще пренасочим ресурс от тези субсидии за животновъдство, овощарство, зеленчукопроизводство, но на база на реална произведена продукция, на килограм произведен продукт, а не на заградена площ пустееща земя. Нашето специално внимание е към местната власт и регионална политика. Със специален план за Северозападна България, Родопите, Странджа, Сакар, пограничните, планинските и полупланинските слабо развити региони. Децентрализация, но наистина децентрализация по правила и край на прехвърлянето на отговорности от държавния бюджет към общините, без те да са покрити с финансиране, защото общините загиват.  Образование и наука Ревизия на образователната реформа на ГЕРБ. Промени в Закона за предучилищното и училищното образование. Публични финанси само за държавните и общинските училища. Един учебник на предмет, но с неограничен брой помагала. Създаваме Национална карта - Образование и икономика, изработена от държавата, общините и бизнеса, в която се прогнозира и планира икономическото развитие. Залагат се специалности и се гарантира, че когато тези хора завършат, ще имат работа, а икономиката ще има нужните кадри. Утвърждаване на държавна поръчка в университетите, основана на планирането на нуждите на икономиката. И студентите там ще учат безплатно. Таксите ще се поемат от държавата. Готови сме с нов закон за професионалното образование, което да дава добро обучение в реални условия в производство със стажуване и работа. Специално внимание на науката със Закон за развитие на академичния състав, със създаване на развойни центрове и такива за технологичен трансфер към БАН. Стартовата заплата за млад учен да е не по-ниска от две минимални работни заплати. Базови минимални заплати за заетите в науката по основен трудов договор в БАН, Селскостопанската академия и държавните висши училища. Култура и духовност В съвременния глобализиран свят, културата е изразител на националната идентичност. Ето затова ще се стремим към постепенно постигане на 1% от БВП от държавния бюджет за култура. Усъвършенстване на финансирането със специална подкрепа към съвременното българско изкуство, културно-историческото ни наследство, развитие на българското киноизкуство. Социална политика, доходи, справедливост и здравеопазване Както вече сме правили, обвързваме размера на МРЗ с темпа на увеличение на средната такава. Отглеждането на дете от една до двегодишна възраст да следва размера на МРЗ. Пристъпване към първи стъпки за семейното подоходно облагане. Работещите млади семейства ще получават отстъпка от данъка, който дължат, с по 50 лева месечно за едно дете. Разширяваме обхвата за помощите в началото на учебната година, освен върху първи, а и върху втори, трети и четвърти клас. Предлагаме промяна в данъчното облагане. Доходи над 10 000 лева на месец да бъдат облагани с 20% данък. Пристъпваме към преизчисляване на пенсиите. Няма начин да въведем справедливост в пенсиите, ако не направим истинско преизчисляване на основата. И това също е правено от БСП. Здравеопазване Ако служебният кабинет не го направи, ще премахнем пръстовите отпечатъци в болниците. Всеки, който се осигурява, ще има безплатен достъп до здравеопазване с премахване на всички допълнителни натоварвания за доплащане. А тези, които не могат, държавата ще осигури специален социален фонд, с който да ги покрие. Ще модернизираме Спешната помощ, но и ще гарантираме държавните и общинските болници там, където са в труднодостъпни райони и хората нямат възможност да се лекуват. Здравни кабинети в училищата и специална грижа върху здравето за младите - здравословно хранене и спорт за младите хора в България. Външна политика Активна, балансирана в полза на националния интерес. Пълноценно членство на България в ЕС и НАТО - да, но и стъпки за отпадане на санкциите от ЕС срещу Русия. Отбрана и въоръжени сили Промените в глобалната среда пораждат необходимост от изработване на изцяло нова Стратегия за национална сигурност и ние я готвим. Да осигурим условия на Въоръжените сили за изпълнение на техните конституционни задължения. Нека да използваме пълноценно капацитета и на българския военнопромишлен комплекс, за да създадем работа на българските предприятия и работни места на българи в тях. Осъвременяване с минимум от 10% на базата за определяне на основното месечно възнаграждение за най-ниска длъжност в сектор "Сигурност". Доизграждане на стената. Активни действия за връщане на мигранти, които не са бежанци от война. Връщане оттам, откъдето са дошли. Ако служебният кабинет не го направи, ще отменим Постановление 208 на МС, с което се вмени задължението за българските кметове да приемат бежанци на територията си, като им осигуряват домове, здравни, социални и всички други осигуровки. Последователна, ясна и категорична заявка в Европа, че искаме промяна в Дъблинското споразумение. Вътрешна сигурност и обществен ред Готвим нова полицейска карта, с която в районите на селата се създават нови участъци, постове с постоянен жандармерийски състав и транспортна техника. Постоянният пост отговаря за до три села, като осигурява патрулна дейност и незабавна реакция при кражби и други престъпни посегателства. Пълно обезпечаване на Криминалната полиция с модерна техника и експерти. Създаване на регионални центрове по криминалистика. Един ключов въпрос за правосъдието и справедливостта за всеки. Да постигнем реално върховенство на закона. Но как? Наказателният процес е бавен. Ето защо предлагаме промени в НПК, които ограничават възможностите за връщане на делата от съда на прокуратурата. Въвеждане на стриктни срокове, както и на жалба за бавност в наказателния процес, като средство - реакция за защита на бавенето му. Правила за работещо бързо производство, които да се прилагат задължително при различни видове престъпления: кражби на лично имущество, причиняване на телесни повреди, грабежи и др. Разширяване на кръга на престъпленията, при които наказателното производство започва по инициатива и решение на пострадалия. Така нареченото частно обвинение. Нови състави на длъжностните престъпления и престъпления против стопанството, които отговарят на съвременните реалности, и които засягат високите етажи на властта. Предлагаме отпадане на непредпазливостта, като форма на вина, при транспортните престъпления, извършени след употреба на алкохол и наркотични вещества. И по-тежки наказания в тези случаи. Отпадане на прилагането на определението "Маловажност" при осъществяване на престъпления против собствеността. Става дума за битовата престъпност. Ето такава програма. Тя е доста по-обемна, ние обсъдихме с вас - структурите на БСП, коалиционни партньори, структури на гражданското общество, неправителствен сектор, специалисти и учени. Тази програма остава отворена и търсим подкрепа за нея от широк кръг български граждани, за да можем да я реализираме заедно. Но сега стои главният въпрос: Откъде пари? Популизъм ли е това, което предлагаме? Пари има. Стига да се харчат разумно и да не се крадат. Променяме начина на бюджетиране в държавата. Какво правеха нашите основни политически опоненти досега - ГЕРБ? Залагаха в бюджета умишлено по-малко приходи от тези, които се очаква да влязат. Съответно по-малко разходи. И рязане най-вече на социални придобивки. Реализиране на излишъци, очаквани, защото са занижени приходите. Политическо пъчене за добре справяне с работата, но тези излишъци се харчат непрозрачно, не през бюджета, не през НС, а с постановление на МС и по едноличното решение на един човек. Край с тази практика! Правим реални бюджети. Залагаме реални приходи. И залагаме тези разходи, които смятаме, че трябва да са приоритетни в политиката на държавата. Не приемайте нито един упрек, че харчим безразборно пари. Когато е управлявала БСП, е оставяла ръст в икономиката, резерви, социална политика, ръст в доходите. Никога няма да приемем такива обвинения, защото не е популизъм, когато преизчислихме пенсиите през 2008 г., не беше популизъм, когато освободихме младите семейства от лихви по кредити за жилища, не беше популизъм, когато премахнахме таксата за посещение при лекар за пенсионерите, нито когато детските следваха ръста на МРЗ, преди Данков да развърже социалните плащания от заплатата. Това не е популизъм. Това е реализъм. Реализъм е да стъпиш на нещо, което вече си вършил. Самочувствие е да кажеш: Ние можем на базата на този опит да развием тези политики с нови съвременни мерки. Самочувствие е да кажем: Можем да продължим, и ще свършим тази работа, заради целта, която сме си поставили. Важно е да се хванем и да го направим! Ще има съпротива. Ще бъде трудно, но нека. Лесните неща са скучни. Скъпи социалисти, скъпи българи, Миналото ни е оставило много мъдрост, от която да се поучим. Харесвам мислите на един велик китайски мъдрец. Той е завещал една заръка: "Ако ти е трудно, значи вървиш по правилния път. Важното е да не спираш." Успешен е онзи човек, който, следвайки идеята си, стига до целта. Нека последваме идеята си. Нека постигнем целта си. Да постигнем такава България, каквато искаме, каквато мечтаем. Когато пътуваме по нейните пътища, да няма нито едно късче необработваема земя. Когато се разхождаме в парковете, да виждаме млади семейства с детски колички. Когато ходим по улицата, да не срещаме просещи хора. Когато говори учител, въздухът да трепери от уважение. А когато български политик излезе на международната сцена, с респект да се казва: "Влиза България". Българската социалистическа партия можем да постигнем такава България! Вие можете, защото сте стойностни хора и почтени родолюбци. Вярвам във вашата мъдрост и сили. Пожелавам ви: На добър час! За България! Ние предлагаме Национален план за България! Нашият основен опонент предлага доктрината ГЕРБ, доктрината Борисов. От една страна, България. От друга - един човек, една партия, с претенция, че той е национална доктрина сам по себе си. Нашата цел - да спасим българския народ, който изчезва, българщината, която да ни съхрани. Тяхната цел - формулирана на националната среща на ГЕРБ - един милион гласове на изборите. Народ или гласове! Мафията, корупцията, сгрешеният модел на прехода си имат своя паралелна държава. Плащаме от джоба си, извън данъци, осигуровки и такси, неофициално над 2 млрд. лв. годишно за здраве, над 1,5 млрд. за образование, над 3 млрд. лв. от завишените цени на монополи и картели, над 1 млрд. лв. за подкупи за административни услуги, над 2 млрд. лв. щети от нагласени обществени поръчки. 10 млрд. лева за паралелната държава, което е средно по 4000 лева на семейство. Това е резултатът от прехода. Създаваме фонд "Индустрия", защото без производство, няма бъдеще. Казват, че това било остаряло като подход, било социалистическо. Не се срамуваме, че е социалистическо, но се питаме кога г-н Юнкер е преминал в нашите социалистически редици, предлагайки плана "Юнкер" за Европа, което е същото - Европейски план за развитие на индустрията, пренесено в българска среда. Предлагаме фонд "Иновации" със 150 млн. лв. за подкрепа на млади български инженери и специалисти, които да основават свои фирми и да развиват свои марки. Да постигнем такава България, каквато искаме, каквато мечтаем. Когато пътуваме по нейните пътища, да няма нито едно късче необработваема земя. Когато се разхождаме в парковете, да виждаме млади семейства с детски колички. Когато ходим по улицата, да не срещаме просещи хора. Когато говори учител, въздухът да трепери от уважение. А когато български политик излезе на международната сцена, с респект да се казва: "Влиза България". ДУМА

Бинали Йълдъръм: Не можем да позволим на ПКК да се настани в Синджар

Министър-председателят на Турция Бинали Йълдъръм заяви, че на Кюрдската работническа партия ПКК не може да бъде позволено да разшири сферата си на влияние в северозападен Ирак, особено в Синджар. По време на съвместна пресконференция с президента на Иракски Кюрдистан Масуд Барзани в столицата Ербил, Йълдъръм заяви, че Анкара не може да приеме атаки на ПКК, идващи от иракска територия. Не можем да приемем атаките, които ПКК провежда от територията на Ирак срещу нашата държава. Ще направим всичко възможно да сложим край на това. Не можем да приемем тази терористична организация да се разпространи в западните региони, например Синджар, не можем да им позволим да се разположат там. Не можем да приемам този въпрос. Иракският регион Синджар се намира на около 115 км южно от турския град Силопи, една от зоните на раздора между Турция и ПКК, чиито главни бази са в планините в североизточен Ирак. ПКК, която се бори за автономност в населения предимно с кюрди югоизток на Турция вече три десетилетия, е поела отговорността и обвинявана за редица смъртоносни атаки в страната. Най-скорошната такава беше взрив на кола в западния град Измир в четвъртък, при който загинаха двама души. Турция поддържа дипломатически отношения и търговски връзки с Иракски Кюрдистан. Около 30 милиона кюрди живеят в Иран, Турция, Ирак и Сирия.

В еврозоната можем да влезем след 5 до 7 години

  Огромен проблем, е че имаме ниска степен на сближаване на икономиката ни спрямо средноевропейските нива     Проф. Боян Дуранкев, икономист - Проф. Дуранкев, все повече се чуват мнения от родни политици, че страната ни вече е готова за членство в Еврозоната, какво е мнението на икономистите по тази тема? -  Мнението на икономистите е същото, тъй като влизайки в Европейския съюз (ЕС ) ние сме приели, че еврото е и наше право, и наше задължение и разбира се, че в обозримо бъдеще тогава, когато влизахме в ЕС , ние декларирахме, че ще приемем единната валута на страните. Това е част от договора на самия ЕС . Иначе кога ще влезем това е голям въпрос, тъй като от момента, в който ние сме в чакалнята на Еврозоната, а тя започна на 1  януари 2007  година, преди повече от 10  години, тъй като тази чакалня, която не се разбира от неспециалистите е всъщност подписването на изменения европейски резервен механизъм, договорът между ЕЦБ , страните от Еврозоната и страните, които не са част от Еврозоната, но са страни-членки на ЕС . Ние доброволно и с желание влязохме в чакалнята на Еврозоната и, разбира се, това е предусловието, предверието за присъединяване към Еврозоната, като разбира се, големият въпрос е: кога ще пристигне влакът, на който да се качим. -  По думите на управителя на БНБ  с темпа на работа, който имаме до момента, до година и половина банковата система може да отпадне като открита тема, по отношение на процеса на присъединяване, възможно ли е това, според вас? -  Всъщност, една от трите проблемни области, които бяха отбелязани отвън, от зам.-председателя на Европейската комисия (ЕК ), който отговаря за еврото и социалния диалог, това е Валдис Домбровскис, който твърди следното: Първо, че ние имаме ниска степен на сближаване на икономиката ни спрямо средноевропейските нива, това е огромен проблем за България. Второ, имаме дисбаланси в икономиката и в банковата система. Трето, имаме неясен засега механизъм за точно определяне на минималната работна заплата. Всъщност, точно тези 3  проблеми области трябва да бъдат разрешени в обозримото бъдеще като това бъдеще, няма какво да се заблуждаваме, е до 2025  година. Така че, ако по една от трите проблемни области ние постигнем успех в следващата година и половина или 2 –3  години, това ще бъде голям напредък. За останалите от 3  до 5  години също може би е напълно възможно да се случи, с разбира се, една голяма въпросителна, тъй като бъдещето, както е известно е трудно да се прогнозира. Но тези три проблемни области трябва да решат своите проблеми, трябва да бъдат премахнати, тъй като още през тази година беше казано, че ние сме в групата държави с доста големи макроикономически дисбаланси, като в тези макроикономически дисбаланси се забелязват сериозни рискове във финансовия сектор, както и липса на ефективни мерки в социалната сфера за доближаване към средните европейски нива, поне на 60 –70 %. Така че, което и да е правителство, който и да е президентът, тези 3  проблема и проблемни области трябва да бъдат разрешени. Допускам, че около 5  до 6 –7  години, те могат да бъдат разрешени и влакът да пристигне и за България. - Освен тези проблемни области, които изброихте, има ли други предварителни критерии, на които трябва да отговаряме и условия, които страната ни трябва да спази преди да влезе в Еврозоната? - Разбира се, много точен въпрос, тъй като в края на краищата като членки на ЕС  ние сме поели и други ангажименти, това са диспропорциите, които се наблюдават от време на време в бюджетната сфера, по линия на външните дългове, като елемент и като дял от брутния продукт и други подобни работи. Основното нещо, по което България трябва да се загледа и да действа, това е икономическия растеж и разбира се по-голямата социална справедливост, което на друг език казано, означава намаляване на неравенствата. България се гледа през различни индикатори, през различни критерии, през различни показатели и е достатъчно един от тези критерии или показатели, един или два, да не бъдат в позитивен аспект оценени и тогава разговорите продължават или общо-взето пътникът си седи в чакалнята, а влаковете минават покрай него. Доста неща са се натрупали като проблеми в България през последните години, откакто ние сме страна-членка на ЕС  и въпреки механизмите за подпомагане, за учтива , прилична критика, вежлив арбитраж на някои проблеми, които са съществували тук в България, очевидно е, че България има не само да догонва, но и да изпреварва в някое отношение другите страни. През тази година Румъния беше поощрена по линия на Шенген, докато България остава извън Шенгенската зона. Българският пътник се мести от една на друга пейка в чакалнята, но всъщност влакът ще спре и ще се качим на влака на Еврозоната, когато изпълним всички необходими условия и критерии, които са изискуеми по договорите. - Усеща се обаче не малка доза скептицизъм по тази тема вътре в страната ни, от къде идва притеснението, според вас, и основателно ли е то? - Дано да е неоснователно, но ако ние въведем еврото, това означава донякъде край на самата монетарна политика, тъй като не можем да пускаме допълнително количество пари в обръщение и за да се получава икономически растеж, повече печалби, повече работни заплати, това означава повече да произвеждаш, по-успешно да продаваш и тогава ще получаваш повече. Но България би била с доста положителен ефект от влизане в Еврозоната в един момент, тъй като нашият знаменит валутен резерв в момента, в който влезем в Еврозоната, той става излишен и това, разбира се, е доста добра новина, защото ако влезем нашият валутен резерв от 45  милиарда лева, това означава, че ние с тях можем да оперираме веднага, тъй като това са народни, български пари, които са изстрадани през последните 20  години. Този валутен резерв е натрупан през 1997 –1998  година и след това, с изключително тежки условия, заеми взехме тогава от МВФ  и Световната банка, като ние сме върнали тези заеми и разбира се, тези значителни и чудовищни донякъде средства, могат да бъдат използвани най-малкото, за да бъдат върнати всички дългове на държавата, по линия на външните заеми и да се използват за инвестиции. Това не означава вече само саниране, а това означава изграждане на огромни обекти и на огромни възможности за развитие на икономиката. - Освен това каква друга промяна ще настъпи в страната ни за влизането в Еврозоната и всъщност кои сектори ще го усетят най-силно? - Ако погледнем сега в момента развитието на Еврозоната, може да констатираме някои доста положителни елементи, с които и ние ще се ползваме евентуално. Ние често говорим за Европа на различни скорости, както беше казано и от най-високо брюкселско ниво, но различните скорости дават по-голям шанс именно на Еврозоната и икономическия растеж. Там вероятно ще продължи да се развива, независимо, че има отсъствие на системни фискални стимули, тъй като бюджетните дефицити в Еврозоната се колебаят около минималния 1 %- нещо, което е добро и растежът може да се вдигне в Еврозоната на около 2 %. Другото нещо, което е полезно да се знае за Еврозоната е, че в момента в нея изключително динамично намалява безработицата и в скоро време няма да може да има толкова заети лица, които са свободни от труд, по-точно безработицата почти ще изчезне, а това означава растеж на минималните и средните работни заплати, които ще бъдат магнит, както за местните жители, така също и за граждани от периферията, където сме ние в момента. Въобще по-уютното място на ЕС  изглежда, че е точно Еврозоната, но това означава и нещо друго, че ние ще трябва да бъдем по-дисциплинирани и от гледна точка на публичните разходи и също така с един по-стегнат банков сектор, отколкото беше до този момент. - Влизането е общия валутен съюз предполага и координиране на политиките с останалите държави-членки, ще успее ли България да се справи с тази задача? - Координирането обикновено го разбираме като един поток от по-развитите страни към периферията, към по-неразвитите страни. Една координация би била изключително полезна за всичките тези страни, които имат брутен продукт под половината и под 1 /3  от самия ЕС . Гледайки от тези позиции България има шанс да настоява за нещо, което ние представихме още през 2014  година в Представителството на ЕК , а именно да се разработи един план, микроплан „Маршал“ или План „Маршал 2 “ точно за тези страни, в които попада и България. Ако България продължи да се развива с темпове около 3 %, Еврозоната и развитите страни в ЕС  се развиват с около 1 % или 0 ,5 %, това означава, че ни трябват някъде между 30 –50 , ако не и повече години, за да достигнем средното ниво на ЕС-  нещо, което сегашното поколение не вижда като един реализируем период за себе си. Едно сближаване, една по-голяма координация , да добавим и думичката интеграция, ще се отрази изключително полезно на страните като България и най-вече на България. - Тоест можем да обобщим, че успеем ли да изпълним необходимите критерии, Еврозоната би била едно добро място за България. - Ако не изпълним критериите и ЕС  не приложи този План „Маршал 2 “, можем да очакваме България в едно по-близко бъдеще до 2030 –2050  година да стане с около 5  милиона граждани, тъй като може би около 1 –2  милиона още ще напуснат страната в търсене на по-добър живот в другите европейски държави. Интервюто е на Радио „Фокус” (със съкращения)

Експерт: По-бързо можем да намерим нови източници, отколкото да направим съоръжения за очистване на водата от уран

Данните за повишено съдържание на уран във водата на Хасково в голяма степен не ни изненадват, защото това съдържание е устойчиво, не може да се променя рязко и не зависи от конкретни външни замърсители. Това каза за предаването „Неделя 150“ по „Хоризонт“ доц. д-р Стефчо Стойнев – ръководител на катедра: „Хидрогеология и инженерна геология“ в Минногеоложкия университет „Свети Иван Рилски“. Проблемът би могъл да се разглежда в два аспекта. Единияте променената норма - 2 пъти намалената граница за съдържание на уран и няколко пъти намалената граница за съжаление на алфа лъчение, наистина доведоха част от водоизточниците да бъдат негодни, съгласно наредба 9, която е приета през 2014 година. Но, тези завишени стойности, които бяха установени в района на Хасково, на Първомай, на Велинград биха могли да бъдат обяснени в една или друга степен с работата на урановите находища на урановите рудници, които бяха ликвидирани в периода 1992-94 година. Според Стойнев, находищата са били ликвидирани „както трябва“ и с години институциите за мониторинг не са установили нередности, поради което част от тях са били затворени. Можем да отправим упрек и към част от държавните институции, които се занимават с мониторинга на подземните води. Аз смятам, че три години (от приемането на наредбата) е достатъчно голям период, в който трябваше да бъде направен анализ на радиационния състав на подземните води, които се използват за водоснабдяване, така че,  примерно, в петък министърът на околната среда и водите да има един списък, в който да е напълно ясно какво е установено, кои водоизточници надвишават съдържанието на уран и алфа лъчението, кои не надвишават. Разбира се, за този период от време биха могли да бъдат набелязани мерки, - да бъдат изключени водоизточници, да се изградят нови водоизточници. Три ресорни министерства имат отношение към качеството на питейните води – МОСВ, МРРБ, МЗ изтъкна експертът. Според него е необходим цялостен анализ на водоизточниците у нас, а изграждането на нови е по-евтино от строежа на пречиствателни съоръжения за уран: Сегашните пречиствателни станции и съоръжения, които имаме, не позволяват да се очиства водата от уран, така че трябва да търсим методи и начини, които ги има в света, и да се опитваме да създаваме така наречените хидрогеоложки бариери или геохимични бариери за урановите находища. Има ги и по света, разбира се, но те са много скъпии изискват поредица от изследвания и дейности, които ние не можем да направим толкова бързо. Като, че ли по-бързо можем да потърсим нови водоизточници с подходяща вода.  Стойнев изтъкна, че нито една институция не се е обърнала към специалистите от МГУ във връзка с проблема с питейната вода в Хасковско.

Вече можем да виждаме нотификациите от Facebook, Меssenger и Instagram от едно място

Facebook експериментират с нова функция, която ще улесни работата с популярните приложения на компанията. Благодарение на нея ще можем да виждаме нотификациите от Facebook, Messenger и Instagram от едно място, както и да превключваме бързо между тях. Потребителите ще виждат изскачащ прозорец с името на потребителя, който е пратил съобщение и червен кръг, показващ броя на публикациите, които все още не сме прочели. По този начин ще можем по-лесно да управляваме профилите си.     Новата функция ще премахне необходимостта да отваряме всеки път трите приложения, тъй като вече можем да го правим директно от News Feed, предаде TechCrunch. Иконата в горния десен ъгъл вече ще показва профилната снимка и общия брой нотификации вместо логото на Facebook Messenger . Aко кликнете върху нея ще видите ново меню, с което можете веднага да отваряте акаунтите си в трите популярни приложения и да видите непрочетените си съобщения.     Компанията смята, че новата функция ще улесни допълнително комуникацията с приятелите и работата с Facebook, Messenger и Instagram. В момента тя е достъпна за ограничен брой потребители, но много скоро вероятно ще може да се използва от всички. Интеграцията между трите приложения представлява най-бързият и удобен начин да следите какво се случва с акаунтите ви в социалните мрежи .    Вижте как сделката с Facebook направи Instagram по-успешно приложение