14.12.2017

Звукови хроники „Магията на камерната песен”: Дитрих Фишер-Дискау и различните стилистични пластове

От Хайнрих Шютц - през Бах и останалите гении на барока, класиката, романтизма - до втората половина на ХХ столетие.  Всеки стилистичен пласт, композитор, епоха Дискау, един от гениите на камерното (и не само!) музициране, обагря с различни цветове на богатия си лиричен баритон; изгражда с почти непостижими нюанси на динамиката. Кариерата му започва с Шубертов рецитал през 1947 г. - тогава е 22-годишен. Като американски военнопленник прекарва 2 години в различни лагери в Италия и там не пропуска възможност за артистична изява. Пак в същата година започва стремително певческата си кариера - замества в Реквием от Брамс внезапно заболял колега. Първи записи - на Шубертови песни (1947); първа грамофонна плоча - песни от Брамс (1949). Цяла шубертова колекция прави с EMI - първата серия е през 1951 г. В предаването ще звучат няколко от песните от тази серия - всяка от тях с различно настроение, различна емоционална и темброва обагреност. Внезапен преход - Волфганг Рим, роден през 1952 г., композитор, чиято вокална музика сякаш съзнателно е лишена тъкмо от вокалното звукоизвличане. Дискау майсторски нагажда гласа си към инструменталното мислене на Рим, същевременно успява да „стопли” емоционалната му индиферентност. Почти три и половина века преди Рим - Хайнрих Шютц. Малко са неговите песни, всички са части от Кончерти сакри, в които Шютц прилага не само впечатленията си от монодията на Монтеверди, но и своеобразната свобода, която му дават забраните върху някои текстове, наложени по време на Трийсетгодишната война: освобождава текстовете за сметка на облигатните инструменти и набляга върху музикалния език. За Дискау Шютц е повод да осмисли идеите си за баланса между музикален език и слово. 17 октомври

Още

Горещи