30.03.2017

Най-близката до Земята екзопланета може би е воден свят

На разстояние 4,2 светлинни години от Земята, Проксима b е най-близката потенциално обитаема планета извън Слънчевата система. Сега, учените предполагат, че този далечен свят може би е изцяло покрит с The post Най-близката до Земята екзопланета може би е воден свят appeared first on IDG.

В досегашната история на нашата планета северният и южният магнитни полюси са сменяли своето място няколко стотин пъти. Кога ще се случи следващата размяна и как това ще повлияе върху живота на Земята? Магнитното поле обкръжава нашата планета като невидим щит, който защитава живота от смъртоносната слънчева радиация, отблъсквайки заредените частици далеч от повърхността на Земята. Това магнитно поле обаче се променя постоянно. Сред тези промени многократно е имало и цялостна размяна на местата на северния и южния магнитни полюси. По време на такава размяна магнитното поле отслабва, но никога не достига до 0. Възможно е обаче, да спадне до едва 10% от сега съществуващото магнитно излъчване, като дори е възможно магнитен полюс да има на екватора или пък да се появят няколко северни и южни полюси. Смяната на магнитните полюси на Земята се случва средно няколко пъти за милион години. Възможно е да се случи и непълна размяна, явление, наричано „екскурзия“, при която магнитните полюси „бягат“ от географските, а след това се връщат на своето място. Последната пълна размяна се е случила преди около 780 000 години. Голяма временна „екскурзия“ е имало преди около 41 000 години. Тя е продължила около 1000 години от които около 250 е имало пълна размяна на местата на магнитните полюси. Размяна на местата на магнитните полюси или дори „екскурзия“ ще намали защитната сила на магнитното поле около Земята, което ще увеличи радиацията на нейната повърхност. Ако нещо подобно се случи сега, радиоактивните частици ще създадат рискове за функциониране на сателитите обикалящи около планетата, ще има риск и за самолетите, както и за базираната на повърхността на Земята енергийна инфраструктура. Геомагнитните бури, ставащи и сега след голямо слънчево изригване, ни дават представа какво би станало при отслабване на магнитното поле на Земята. Такова мощно изригване през 2003 година предизвика крах на електрическата система в Швеция, а голяма част от авиационния поток над страната беше пренасочен, поради прекъснати сателитни и комуникационни връзки. Тази магнитна буря обаче беше доста по-слаба от други, случили се сравнително скоро, като тази през 1859 година, която е предизвикала Северно сияние толкова на юг, че се е виждало на Карибите. Въздействието на подобна магнитна буря върху днешната електронна инфраструктура не може да се предвиди напълно. Известно време без електроенергия, без отопление и климатици, без GPS и интернет би имало големи последици и вреди за икономиката на Земята измерващи се в милиарди долари на ден. Ако се случи пълна размяна на местата на магнитните полюси не можем да прогнозираме последствията за живота на планетата. Редица изследвания свързват изчезването на много животински видове именно със случила се размяна на магнитните полюси. Някои учени обясняват увеличена вулканична дейност в различни периоди в историята също с подобно събитие, макар да няма доказателства нито за първото, нито за второто. Все пак е известно, че редица животински видове имат някакви форми на магнитни рецептори, които им позволяват да чувстват магнитните полюси на Земята. Това им помага при дълги преходи на миграция. Не е известно как смяната на полюсите би им въздействала. Известно е и това, че по време на хилядолетната „екскурзия“ преди 41 000 години, при която е имало и 250 години на пълна размяна на местата на магнитните полюси, на Земята вече е имало пра-хора. Неандерталците тогава са оцелели, както и животът въобще. Според учените фактът, че магнитното поле на Земята отслабва с около 5% на 100 години, предполага, че следващата пълна размяна на местата на магнитните полюси може да се случи през някоя от идните 2000 години, без да е възможно да се определи по-точна дата. The post Защо магнитните полюси на Земята могат да сменят местата си и как би се отразило това? appeared first on Мегавселена.

NASA обяви откритието на 7 подобни на Земята планети в орбита на близка звезда

ОКЕАН ОТ СВЕТОВЕ NASA и учените от Южната Европейска Обсерватория обявиха забележително ново откритие: цяла система от планети с размера на Земята, от които цели 6 са скалисти светове, отново по подобие на Земята. И това е само началото. Три от планетите се намират в т.нар. „обитаема зона“ на звездата или голдилокс зона – това е регионът в околозвездната орбита, в който на теория може да съществува вода. Това означава, че на всичките три е възможно да има океани, което драматично увеличава шансовете и за наличие на някакви форми на живот. За другите три планети е по-малко вероятно да притежават океани, но според екипа наличието на течна вода също е потенциална възможност за всяка от тях. Водещият автор на изследването Михаел Гийон, отбелязва, че тази „слънчева система“ има най-големия брой планети с размерите на Земята, откривани някога и най-голям брой светове, които биха могли да имат вода в течно състояние. „Това е невероятно планетарна система – не просто защото открихме толкова много планети, но защото те са толкова изненадващо близки по размери до Земята!“ Съавторът в изследването Амаури Трайод подчерта, че звездата в тази система е от типа „ултрастудено джудже“ и обясни какво означава това за планетите в орбита: „Отделяната енергия от звезди като TRAPPIST-1 е много по-слаба от тази на нашето Слънце. Планетите тук трябва да са в много по-близки орбити от тези, които виждаме в нашата Слънчева система, ако трябва на повърхността им да има вода. За щастие изглежда, че това което виждаме около TRAPPIST-1 е именно тази компактна конфигурация.“ ДОКОСВАНЕ ДО ДРУГИ СВЕТОВЕ Системата е само на 40 светлинни години разстояние от Земята. Погледнато в космически мащаб си е като съседната врата. Естествено, на практика с технологиите, които имаме днес би ни отнело стотици милиони години, за да стигнем дотам. Забележителното е, че откритието може да донесе големи познания за потенциален „живот-такъв-какъвто-го-познаваме-на-Земята“, но на друго място в космоса. Освен това може да се окаже, че с „утрешната“ технология можем да стигнем много по-бързо. Новото откритие означава, че TRAPPIST-1 вече има монументално значение за бъдещите космически изследвания. Космическият телескоп Хабъл вече търси атмосфери около новооткритите планети, а Емануил Йехин, учен, който също е част от изследването, се надява, че бъдещи телескопи ще ни позволят да наистина да надникнем в сърцето на тази система: „С идващата нова генерация космически телескопи като този на Южната Европейска Обсерватория и Космическия телескоп Джеймс Уеб“ ще можем скоро да търсим вода и вероятно дори доказателства за наличието на живот на тези светове.“ The post NASA обяви откритието на 7 подобни на Земята планети в орбита на близка звезда appeared first on Мегавселена.

Шакил О'Нийл изненада: Земята е плоска!

Баскетболната звезда Шакил О'Нийл привлече вниманието на почитателите на науката с гръмко твърдение. В своя подкаст той обявява, че според него Земята е плоска и всичко, което знаем за нея, е лъжа, съобщава CNET. "Вярно е. Земята е плоска. Земята е плоска. Да, така е", казва О'Нийл и продължава: "Слушайте, има три начина да манипулираш съзнанието - какво четеш, какво виждаш и какво чуваш. В училище първото, което ни учат е, че Колумб е открил Америка, но когато е дошъл тук, вече е имало хора с дълги коси, които са пушели лули на мира. Какво ви казва това?" "Аз редовно шофирам от единия бряг до другия. Пътувам от Флорида до Калифорния през цялото време и на мен земята ми изглежда плоска. Не карам нагоре и надолу в 360-градусов ъгъл. Както и всичките говорения за гравитацията. Виждали ли сте отвъд Атланта и всички тези сгради?", пита О'Нийл. "Искате да ми кажете, че Китай е под нас? Не е. Светът е плосък", категоричен е баскетболистът. Според него сателитните изображения може да са просто измислени рисунки. Накрая още веднъж казва, че Земята е плоска и дори квадратна. Изказването му идва на фона на същото твърдените на баскетболиста Кайри Ървинг, който наскоро обяви, че според него Земята е плоска. О'Нйил казва, че е съгласен с Ървинг. Остава неясно дали той го иронизира, но изглежда доста убеден в твърдението си....

На Земята може да е имало друга форма на комплексен живот

В търсенето на извънземен живот учените не проверяват просто какво има на дадена планета в момента, търси се и възможността по някое време в историята там да са съществували комплексни форми на живот, които после да са изчезнали. Това обаче може да е вярно и за нашата собствена планета. Такова изследване са провели учените от Универсиета Вашингтон (UW). Материалите са публикувани на 18 януари в Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS). Изследователите са проучвали изотопни следи от елемента селен в седиментни скали като инструмент за измерване на количествата кислород в атмосферата на Земята в период от преди 2 – 2,4 милиарда години. Те са анализирали следите от селен, използвайки масова спектрометрия в изотопната геохимична лаборатория на университета. Проверявали са дали селенът е оксидиран или е претърпял промени в резултат наличието на кислород. Ако е така, окислените селенови съединения в седимента биха намалели, което би довело до промени в изотопното съотношение, което се „записва“ върху скалата. При наличие на кислород, селенът в скалата изобилства. „Налични са фосилни доказателства за комплексни клетки, които датират от може би 1 ¾ милиарда години, но най – старият фосил не е задължително най-старият, който е живял някога, защото шансовете да се запази като фосил са много ниски,“ казва Роджър Буйк, един от авторите в изследването. „Проучването ни показва, че е имало достатъчно кислород в околоната среда, който да позволи развитието на комплексни клетки и те да са били екологично важни, преди да се превърнат във фосили. Това не означава, че е било така, но би могло да бъде.“ снимка: Eva Stüeken До преди това изследване се смяташе, че кислородът се е появил на Земята и количествата му са се увеличили до нивото, в което може да съществуват комплексни форми на живот. „Сега обаче изглежда, че е имало период от около четвърт милиард години, в който нивото на кислород и било доста високо и след него е паднало обратно“, обяснява Буйк. Тази продължителност е важна. „Имайте предвид, че преди и след този период може би е имало преходна среда, която евентуално е подкрепяла тези организми, позволявайки им да се превърнат във важна част от екосистемата. За целта е необходимо наличие на кислород за дълго време“, казва водещият автор в изследването Майкъл Кип. Ако са верни заключенията на учените за високите нива на кислород на нашата планета, това би означавало, че условията за възникване на комплексни форми на живота не са чак толкова рядък феномен, който може да се случи само веднъж на 4,5 милирда години, а също и че всяка подобна поява може да продължи чувствително дълго време. Ако всички тези заключения са верни, какъв е бил животът на Земята тогава? Дали някои негови форми са се развили и ако да, тогава в какво?За да сме сигурни в каквото и да било, трябва да се намерят още доказателства за наличието на такъв ранен живот, ако изобщо има някакви. Настрани от това остава големият въпрос, какво може да причини покачване нивата на кислород, след което такъв драматичен спад, само за да се покачат отново около милиард години по-късно. „Това е въпросът за един милион долара“, казва Ева Щюкен, едино от участниците в изследването, не се знае защо е станало, нито защо е свършило Ако продължим разсъжденията в тази посока, може ли нещо подобно да се е случило на други, подобни на Земята екзопланети? Методът може в бъдеще да се използва за проверка дали същите условия, направили живота на Земята възможен, са съществували в миналото и на други планети. Изследването променя начина, по който гледаме на търсенето на извънземен живот и на отминалия живот на нашата собствена планета. The post На Земята може да е имало друга форма на комплексен живот appeared first on Мегавселена.

Астероид с размерите на двуетажен автобус ще прелети в близост до Земята

Астероидът 2017 BS32 ще прелети между Земята и Луната тази вечер, няколко дни след откриването му, пише в. "Дейли мейл". Той е с размерите на двуетажен автобус - широк между 11 и 25 метра, предаде Дарик. Небесното тяло ще се доближи най-много до Земята в 20:23 ч. по Гринуич на разстояние от 161 280 километра - двойно по-близо от Луната. Скоростта, с която лети, е 11,56 километра в секунда. Астероидът беше забелязан на 30 януари. Той се движи в орбита от равнината на Венера до Марс. Това е четвъртото небесно тяло, което НАСА е забелязала да преминава в близост до планетата ни от началото на годината. Само няколко седмици по-рано астероид с големината на 10-етажна сграда премина покрай Земята на разстояние двойно по-малко от това до Луната. На 24 януари небесното тяло 2017 BX, което беше наречено "Рирън", прелетя 30 % по-близо до планетата ни от разстоянието до Луната. То се движеше с около 26 700 километра в час. Астероидът 2017 AG13, който премина покрай Земята на 9 януари, е с дължина между 15 и 34 метра. Скоростта му беше 16 километра в секунда. Той е приблизително толкова голям, колкото Челябинския метеорит, който експлодира над Русия през 2013 г. Последствията от сблъсък с него може да са подобни. Следващото доближаване на 2017 AG13 до Земята ще е на 28 декември. "Това не е чак толкова необичайно събитие и затова е интересно", каза изпълнителният директор на Института за планетарни науки Марк Сайкс.

Ще изчезне ли Земята след 5 млрд. години

Какво ще стане със Земята, когато след 5 млрд. години Слънцето стане много по-голямо, от колкото е сега? Отговорите на тези въпроси търси международен екип от астрономи, използващ едни от най-мощните радиотелескопи в света, съобщи EurekAlert. Според професор Лий Десин след 5 млрд. години Слънцeто ще се преwърне в червен гигант и ще има със 100 пъти по-голям размер от сегашния си. Впоследствие звездата ще започне да губи своята маса, като дo 7 млрд. години ще се превърне в бяло джудже и ще има размерите на Земята, но ще е много по-тежка. Тези събития ще имат драматичен ефект за планетите от Слънчевата система. Веnера и Меркурий ще бъдат погълнати от червения гигант и унищожени. „Съдбата на Земята обаче е все още несигурна. Знаейки, че Слънцето ще е много по-голямо и ярко, то най-вероятно ще унищожи всяка форма на живот на нашата планета. Въпросът е дали ще е оцелее ядрото на планетата?“, заявява Десин. За да намерят отговор на този въпрос, астрономите наблюдават звездата L2 Puppis. Тя се намира на 208 светлинни години от Земята. За целта те използват радиотелескопа Alma. Тази звезда е на 10 млрд. години. Преди 5 млрд. години тя е била близнак на нашето Слънце. Една трета от нейната маса е била изгубена в периода на еволюцията на звездата. Около слънцето е открит и друг обект. Той се намира на два пъти по-голямо разстояние от нея, от разстоянието между Земята и Слънцето. По всяка вероятност това е планета, която предлага уникална визуализация на т...

Учени откриха най-старото доказателство за живот на Земята

ПРЕДИ 3 770 000 000 ГОДИНИ Произходът на живота е тема, по която от години се дебатира ожесточено, често защото учените се опитват да разгадаят събития, случили се преди милиарди години. За дебата допринася скорошно откритие, от дълбините на екзотичния пейзаж на пояса Нувуагитук в Канада, където учените са открили фосили, за които смятат, че са на възраст от 3,77 милиарда години. Ако са прави, това е най-старият фосил, откриван някога. Спекулациите относно възрастта на най-древните фосили винаги разбунват духовете, главно защото, когато скалата е прекалено стара, тя е преминала редица геологични деформации. Всички процеси свързани с ерозия, влага, климатични условия и т.н. могат да премахнат следите от живот в камъка и става доста невероятно ние да открием нещо от преди хиляди, да не говорим за милиарди години назад във времето. Въпреки това водещият учен в изследването Матю Дод е убеден, че неговото канадско откритие ще устои на научната критика. Открият от екипа фосил с формата на сламка е намерен в част на Канада, която някога е била хидротермален отвор на океанското дъно. Микроскопичните микроби, създали фосила, биха покълнали тъкмо около такива отвори, за да се възползват от волатилната химична система, която да им осигури нужната среда. Когато микробите са измрели, желязото във водата би се закрепило по разлагащите им се тела, евентуално замествайки техните органични структури с камък, който учените днес могат да изследват. След съответния задълбочен анализ учените са на мнение, че фосилът е на най-малко 3,77 милиарда години. Микробите биха могли дори да са на възраст 4,28 милиарда години, казват те. А това е само 260 милиона години след формирането на Земята. Изследването е публикувано в Nature. ЖИВОТ, ИЗВЪНЗЕМНИ И ПРЕСЛЕДВАНЕ НА НЕИЗВЕСТНОТО Нашето съвременно разбиране за произхода на живота на Земята твърди, че той се е появил някъде преди 3,4 до 3,5 милиарда години. Настоящото откритие твърди, че това е станало с най-малко 300 милиона години по-рано. Ако възрастта на фосила бъде препотвърдена, важността на откритието става неимоверна. Тези фосили предизвикват фундаменталното ни разбиране за произхода на живота на Земята, защото ни карат да преразгледаме това, което знаем за потенциала на органичния живот във време, когато Земята е била буквално бомбардирана от астероиди, средата се е променяла радикално на всеки сто години, а земната повърхност е била покрита от разтопена лава. Ако животът е могъл да се развие в такива условия, значи разполагаме с много повече въпроси, отколкото отговори. Това, което смятахме, че е постоянен процес, който изисква време и внимание, може да се окаже нещо по-спорадично, което от своя страна предполага, че може да е по-скоро космичен феномен, не просто земен такъв. Това, разбира се променя начина, по който оценяваме потенциала да открием живот на друга планета. The post Учени откриха най-старото доказателство за живот на Земята appeared first on Мегавселена.

Астероид заплашва да унищожи Земята през февруари