16.12.2017

Експерти: Отпадащите от училище деца е цъкаща бомба, която ще гръмне

  Днес се проведе дискусия на тема: „Европейският стълб на социалните права” с представители на гражданското общество, на синдикати, работодатели, с участието на социалния министър Зорница Русинова. Тя бе организирана от Европейския икономически и социален комитет и националния ИСС. Целта на дебата бе да се направи оценка на предложенията на ЕК и нейния председател Юнкер в набелязаните 20 области на действие, както и препоръки, съобразени с предизвикателствата в България по отношение на равните възможности и достъпа до пазара на труда, на справедливите условия на труд, на устойчивата социална защита, пише БГНЕС. Проф. Лалко Дулевски, председател на националния ИСС: Моето предложение се отнася за грижите за децата и по-точно - за гарантиране на тяхното образование. Да, имаме ангажимент за отглеждането на децата, но нарастващия брой отпадащи от училище, както и тяхното незаписване за обучение, е цъкаща бомба, която в един момент ще гръмне заради неграмотните деца. А те са тези, които в бъдеще ще се самоизолират от пазара на труда - така се получава и своеобразна снежна топка с натоварване на социалните системи . Не може със системите за социално подпомагане да формираме огромен контингент от хора, които цял живот да живеят от помощи и да припечелват нелегално средства. Идеята ми е всяка държава от ЕС да гарантира условия за образование на всяко едно дете, независимо от неговите възрастови, полови, етнически, териториални и други характеристики. Това,че са закрили училището в дадено малко селище не означава, че няма вече гаранции за образованието на децата , обучавани в него. Тази гаранция трябва да е законодателно регламентирана. И да включва непременно отговорностите и задълженията на родителите. Знаете, че част от тези деца не са на училище заради родителите си. Ако не ограмотим порастващите, социалните системи в България просто няма да издържат. А от друга страна с тези неграмотни хора създаваме общество в обществото. Друг е въпросът до коя степен образованието трябва да е гарантирано от държавата- това трябва да се реши. Но мисля то да е основното, защото отпадането от училище е в първите три години. И след това върху него да се надгражда професионалното образование. Има много неща, с които днешната дискусия може да бъде полезна за инициативата на Юнкер, защото идеята за социалния стълб е систематизация на права, които са регламентирани било през първичното или вторично европейско право, било през субсидиарното българско право. С европейския стълб на социалните права се прави опит да се обединят всички тези права, където да се покажат социалните измерения на икономическия и паричен съюз. Днешният дебат е независим, а България е от малкото страни, в които партньор на европейския си аналог е националния Икономически и социален съвет, заради добрите ни отношения, които имаме. Целта е да се чуят мненията на всички социални партньори, на гражданското общество. Защото съм убеден, че хората у нас не знаят за този социален стълб, който ще стане реалност догодина. Ще излязат от наша страна и редица предложения. Разбира се, ще ги обобщим с посланията, с различията и ще ги изпратим в Европейския икономически и социален комитет. А той, по искане на Юнкер, подготвя становище, което ще бъде прието в края на годината и изпратено на ЕК и останалите институции. Предполагам, че част от предложенията ще бъдат приети. За реализирането на инициативата се разчита на бюджетите на Европейския социален фонд, както и на кофинансирането от страните-членки на ЕС. Но по-важното днес е да се приеме логистиката на подхода, за да не слагаме каруцата пред коня и на първо място- да видим с какво ще я напълним, а чак на второ - кой ще я тегли. Божидар Данев, изпълнителен председател на БСК: Моят прочит на документа, който е подготвен от г-н Юнкер за страните-членки на еврозоната, към която инициатива ние сме поканени да се присъединим, е малко по-различен. Мисля,че Европа има други проблеми, различни от написаните в Европейския стълб на социалните права. За мен те основно са три: първият е за демографската картина на Европа, за която никой не говори, на второ място - вътрешната миграция, която руинира пазарите на новоприсъединените страни и източва човешки ресурси, и на трето - развитието на технологиите, което изисква коренно преразглеждане на гъвкавостта на работните места. В момента 43% от работните места в САЩ са гъвкави, а ние знаем как България и Европа закъсняват в икономическото си развитие. За мен това са основните, съществени проблеми. Да се надяваме в един разумен диалог да търсим и намерим българските решения, които никак не са прости. С развитието на новите технологии нещата стават много различни, когато навлиза т.нар. споделена икономика, когато не се изискват толкова дипломи от младите хора, а умения и компетентности. Когато е на дневен ред процесът на учене през целия живот. Ще дам за пример развитието на мобилната телефония. За първи път вече ще имаме сблъсък на компетентни хора с некомпетентни. Не сблъсък между „сини и бели якички”, а челен удар, при който некомпетентните няма да могат да си намират работно место. Ще има все повече и повече богати хора, с добро образование и компетентности и все повече бедни, неквалифицирани хора, които ще създават социални проблеми. Предстои огромно трансформиране на пазара на труда в цяла Европа, което ще бъде последствие от тези три споменати фактора. 

Още

Горещи