16.12.2017

Българските банки въвеждат blockchain система

 Технологични иновации и финансови услуги – тези теми обединиха представители на банковия и ИТ бранша по време на #NEXTDIFI - Форума за дигитални финанси и технологични иновации в банковия и финансовия сектор, организиран от b2b Media.   По време на форума стана ясно, че една от технологиите, които ще окажат огромно влияние върху финансовия сектор е т.нар. blockchain. Към момента тя се разглежда като алтернатива на традиционното централизирано съхранение на записи за банкови операции.  Смята се, че до 2017 г. делът на банките, които използват системата ще е цели 15% в световен план. Две от банките у нас – Уникредит и Сибанк потвърдиха, че я въвеждат съвсем скоро.   Първата по-голяма банка, която започна да използва тази технология е испанската Santander.  Проектът обхваща 6 хиляди клиенти, като блокчейн системата е използвана за преводи на парични средства чрез мобилно приложение за iOS. Всъщност много водещи банки планират да използват блокчейн, за да заемат лидерски позиции и в областта на цифровата трансформация.   „FinTech услугите предлагат много възможности за България и могат да се превърнат в добавената стойност за индустрията и да привлекат допълнителни приходи за нея, така че да запази клиентите си и да обогати палитрата си от финансови услуги и продукти, като ги направи по-персонализирани за специфичните нужди на клиентите“, каза в своето изложение европейският депутат от ЕНП Ева Паунова.   По нейни думи именно форуми като този помагат за обмена на идеи между бизнеса и институциите. “Идеите, които се генерират тук, трябва да стигнат до знанието на правещите политика. Имаме нужда от дигитални лидери в бизнес и политически план, за да изведем България и ЕС на предни позиции в дигиталната икономика”, смята Паунова.   Според Георги Янакиев, съветник по икономическо управление и европейски семестър към Представителството на ЕК в България не за първи път финансовата система се изправя пред иновации, но днес промените са от изключително системно значение. Техният ефект е всеобхватен и няма да подминат никого. “В тях има дуалност – каза Янакиев - те са и възможност, и предизвикателство за всички играчи, включително регулаторите. Изоставането на регулаторите има значение и би могло да доведе до сътресения”, смята той.   “Правим този форум във време, когато искрено се надявахме, че сме оставили финансовата криза зад гърба си и спокойно ще можем да погледнем на това, което би ни направило по-модерни и би ни улеснило в бъдеще – а именно новите технологии, които навлизат във всяка сфера, включително и в този по-консервативен сектор.   Но както стана ясно в последните дни – има нова заплаха. Германия е изправена пред нова банкова криза, след като акциитe нa „Дойче банк“ продължиха да се понижават и достигнаха нoвo иcтopичecкo дънo. Неволите на Дойче банк илюстрират колко е трудно за европейските банки да преодолеят предизвикателствата след финансовата криза”, коментира Надя Маринова, главен редактор на b2b Media.   Сред поставените въпроси по време на дискусиите бяха: Къде имат място за маневриране големите европейски банки, преувеличени ли са прогнозите за нова криза, вървят ли ръка за ръка стабилизирането и дигитализирането на този сектор?   Филип Генов , първи вицепрезидент и старши мениджър „Специални проекти“ на Уникредит Булбанк обърна внимание на развитието на стартъп общността в областта на финансовите технологии у нас. По думите му България е пета в Европа по стартиращи компании.   “Аз познавам индивидуално всеки един от тези старт-ъпи и ние участваме в две-трети от тях като банка. Ще ми е интересно да видя кога и регулацията в това отношение ще се развие”, коментира Генов.   По отношение на дигитализацията на сектора той смята, че най-лесният начин да си в крак с промените, е да си част от технологията и от ноу-хауто.   “Тези играчи на финансовия пазар, които са адаптивни, които внедряват иновациите, ще имат много по-голям успех, по-голям брой клиенти, отколкото онези, които по-бавно се адаптират към промените”, заяви Илияна Войнова, дирекция „Дигитални услуги“, направление Маркетинг в СИБанк.   Според нея регулаторът трябва да играе голяма роля, за да се осигури и гарантира сигурността на клиентите в тези динамични времена.   Момчил Еленков от Viber обяви, че компанията ще разработва нова услуга след стикер пакетите и публичните канали, като вече ще педлага и цялостна CRM платформа, която да предостави нови възможности за дигитален макретинг и достигане на потребителите. Той обяви началото на сътрудничество между компанията и банките у нас.   За първи път на форума беше представена иновативната платформа на Iuvo Group, която е посредник в предоставянето на финансиране като свързва клиенти и кредитори на принципа на croudfunding. Стартъпът за два месеца от излизането си на пазара е обхванал няколко международни държави и се похвали с над 330 клиента.   “Краудфъндингът като част от шеринг икономиката от тотална екзотика се превръща в бизнес модел познат на все повече хора. Използват го активно и двете страни и тези, които търсят ресурс и тези, които го отпускат”, поясни Ивайло Иванов, оперативен директор на Iuvo Group Bulgaria.   Партньори на събитието: Manifesto.bg, БАИТ, БДВО, DEVIN, Ardency Consulting, Kaldata.bg, Pixelmedia, Klassa.bg, Fakti.bg, bg, Предприемач, Expressonews, Gourmet Publishing, SiliconDrinkabout.

Още

Горещи