18.06.2018

Петя Иванова и Ирена Петкова – две българки в постановката на „Сомнамбула“ на Белини в оперния театър в Марибор

Поканата за оперната вечер включва две предложения: „Сомнамбула“ на Белини и „Вечерня за благословената Дева“ на Монтеверди. На 6 април беше премиерата на операта „Сомнамбула“ в театъра за драма и балет в Марибор. Постановката е на Хуго де Ана „Постановката е интересна с това, че самата сцена е много разчупена, с красота, естетика“ – казва Петя Иванова, която изпълни централната партия. Де Ана е повлиян от постановката през 1955 в Ла Скала на Лукино Висконти за Мария Калас. Дори в сцената на сомнамбулизма на Амина на сцената има портрет на Калас. Последният костюм на Амина също е репродукция на костюма от онази постановка, но решен в друг цвят. „Всеки жест трябваше да бъде премерен, всеки пръст беше поставен на точното място – на колко сантиметра. Много изпипано, много деликатно, класическа постановка“. Какво още разказа Петя Иванова за работата си в театъра в Марибор може да чуете в звуковия файл. Действащи лица и изпълнители: • Амина – Петя Иванова • Елвино – Мартин Сушник • Граф Родолфо – Лука Брайник • Лиза – Валентина Чуден • Тереза – Ирена Петкова • Алесио – Юре Почкай • Нотариус – Богдан Стопар Хор и оркестър на Словенския национален театър в Марибор, диригент Саймън Робинсън. Спектакълът е записан на 14 април 2018 г. Съдържание на операта „Сомнамбула“ на Белини „Вечерня за Благословената Дева“ от Клаудио Монтеверди в изпълнение на Кралската капела на Каталуня, „Льо Консер де насион“ с диригент Жорди Савал. Вечернята е създадена през 1610 г. от Клаудио Монтеверди, когато той е работил в двора на херцога на Мантуа. Вечернята е съставена от текстове от Библията, които се използват като част от литургията. Тя е за солисти, хор и оркестър. Хорът трябва да бъде достатъчно голям, за да покрие десетте части, като в някои от тях трябва да се разделя и да се включва с различните солисти. Монтеверди не е уточнил точния брой на инструментите за оркестъра, което позволява да се изпълнява според наличните инструменти. Освен това Вечернята има и две версии за Магнификат, едната от които е за по-малка група музиканти. За отделните части са използвани различни части от Светото писание – Псалми 69, 110, 122, 127, 147, части от „Песен на Песните“, от Евангелието на Йоан, както и химнът Ave maris stella. Концертът е записан на 10 октомври 2017 г. и е част от честванията на 450-годишнината от рождението на Клаудио Монтеверди и част от цикъла „Оригиналният звук“ – копродукция на Аудиториума в Барселона и фондацията на Международния център за старинна музика.

Още

Горещи