16.01.2018

Без коли в центъра на София, след изграждането на трети метродиаметър и буферни паркинги

Развитието на града е намаляване на автомобилите в центъра на града, както е по света и даване предимство на пешеходците Центърът на София може да бъде затворен за коли след изграждането на трети метродиаметър и буферни паркинги. Това каза главният архитект на София Здравко Здравков в интервю за Дир.бг. По думите му пътят за развитието на града е намаляване на автомобилите в центъра на града, както е по света, и даване предимство на пешеходците. Арх. Здравков е категоричен и за друго - в центъра на София няма място за сгради от алуминий и стъкло. Стара София има прекрасни образци на архитектурата, които трябва да запази.   За идеите и плана за развитие на София, разговаряме с арх. Здравков: - Столична община планирали ли затваряне на център на София за коли? - Достъпът на автомобили до центъра на София може да бъде забранен, когато развием системата за градския транспорт. За такова нещо би могло да се мисли след изграждане на трети метродиаметър, защото създаването на рестрикции трябва да върви успоредно с развитието на градския транспорт. Т.е. трябва да си обезпечил и начина на придвижване на тези хора.   Всички тези стъпки са изключително трудни. Преди около месец Общинският съвет заседава повече от три часа за затварянето на бул. "Витоша" от ул. "Алабин" до бул. "Стамболийски" и превръщането му в пешеходна зона. Нещо, което очаквах да се приеме с радост, се възприе изключително противоречиво. А там имаме преброявания, които показват, че пешеходните преминавания са 2400 на ден, а на колите са в пъти по-малко т.е. когато ние си направим сметките и преброим и установим, че пешеходецът не е приоритизиран в града, а сме си приоритизирали автомобила, значи има нещо сбъркано в начина ни на планиране. А световна тенденция е градовете да създават затруднения за придвижване на автомобилите през центъра. Това се вижда и в Париж, и в Страсбург, и в Люблюна, че е по-близо. В Лондон таксата я вдигнаха с още 10 паунда за автомобили, които нямат съответния евросертификат. Ние тези работи ги приветстваме, когато седим на 3000 км разстояние, но когато създадем една рестрикция в София, казваме "оле-мале, какво става".   Казваме, че искаме паркинги. Ето, в парк "Възраждане" общината направи 200 паркоместа. В същото време събитие на двете игрища на "Спортна София" татковците докарали децата за събитието, в което участват 100 родители, паркираните автомобили на паркингите бяха не повече от 20, останалите са паркирали в комплекса. Така че трябва да се научим да си плащаме и за паркиране, че автомобилът наистина е удоволствие, но той ни създава и съответни затруднения.   Тенденцията за развитие на градовете е те да се обърнат обратно към хората. - Какви са плановете ви за пешеходната зона за историческия център в София? - Веднага след като приключи българското председателство на Съвета на ЕС, започва ремонт на "Граф Игнатиев", заедно с прилежащите улици, които свързват "Витоша" и "Солунска". В другото направление тръгваме с "6-ти септември" и "Шишман" и цялата зона около НДК, градинката "Кристал", "Московска", с цялостна подмяна на подземната й инфраструктура, със смяна на настилките, градското обзавеждане, като идеята е по този начин да подобрим пешеходните зони. Успоредно с това, работим и по създаване и анализиране на нови пешеходни пространства, така че да имаме едни завършени пешеходни рингове, по които да се придвижваме в града.   Виждате как промяната в настилките по "Витоша" доведе до промяна изцяло на наемателите. От един булевард в момента "Витоша" е едно от най-приятните места за разходка в града. Там се събират млади хора, там са локализирани около 40 заведения. Всички там инвестиции, и изобщо времето за прекарване е на място, където може да срещнеш хора. Идеята ни е след 10 години да имаме двойно повече пешеходни зони, но това ни задължава от друга страна да търсим решаване на проблема с паркирането. В момента работим по програма за развитие на паркингите, но те не са разположени в центъра, а по периферията или по трасето на метрото. Т.е. идеята ни е не да вкараме колите в центъра, а да ги разположим по местата, където са метростанциите, за да може хората да оставят автомобилите си на места, където могат да ползват градския транспорт. - Предвиждате ли нови мерки за съхраняване на старите красиви сгради в София, защото продължава тяхното рушене? Една от тези сгради е бившата печатница на "Дондуков" и "Бенковски", която е паметник на културата. - Тези сгради са в категорията паметници на културата и имат целия механизъм за създаване на санкции и налагане на репресии. Но дори с промените, които предлагаме за увеличаване на санкциите, очевидно този механизъм не е най-работещият, защото налагането на санкции ни обрича на едни безкрайни съдебни производства. Трябва да се намери друг механизъм - за стимулиране на тези собственици да инвестират в тези сгради.   - Какво имате предвид? - То е свързано с промени в законодателството, но в момента ние водим изключително тежки битки за всяка една сграда. Сега сме в съда за сградата на архитект Георги Фингов на ул. "Шипка". Но много се радвам, че собствениците проявиха желание и интерес тази сграда да бъде запазена. Тази сграда е паметник на културата от висока категория. В ПУП я запазихме, в същото време имаше обжалване от страна на собствениците, тъй като имаше инвестиционно намерение да се строи ново строителство. В крайна сметка се стигна до там, че собствениците проявиха желание да запазят сградата в автентичния й вид, да запази духа на Стара София. Така че, радвам се, че с механизма на преговорите може да стигнем до добри решения. Защото София не може да се похвали с модерна архитектура. От стъкло и алуминий, това за мен е архитектура, която няма място в историческия център. Ние трябва да си запазим архитектурата, която е наследена, прекрасни образци от модернизма между две световни войни, от еклектика, от сецесион, просто това е духът, който носи София, иначе останалото е една модерна архитектура, която има своето място в града, но не в историческия център. - Кога ще бъде поставена Бронзовата къща на мястото на бившия мавзолей? - Имаме решение на Общинския съвет за разполагането й на мястото на бившия музей. В същото време текат процедури по съгласуване, очакваме съгласуване от Института по недвижимо културно наследство, след което ще има експертен съвет в Министерство на културата. Така че има доста работа преди да стигнем до монтирането й и съответно трябва да я обезопасим -  тя тежи около 20 тона и трябва да стъпи на здрава основа. Критерият безопасност за мен е водещ.   Очакваме в началото на януари да сме готови с документацията и до края на януари да бъде монтирана, стига да не получим някой препъникамък във връзка със съгласуванията, но се борим. - Вие сте вече повече от година и половина главен архитект на София. Каква е вашата самооценка, къде постигнахте успехи? - Направихме една отвореност на направлението, и изцяло променихме репутацията му. За мен това е най-важното, защото направлението беше обвито в една такава мъгла, създаваше впечатление, че тук се вършат нещата скрито. Мисля, че успяхме да изринем огромен обем от закъсали преписки. Това костваше на екипа ми август месец, както досега не се е работило. До миналия месец бяха постъпили 35 хиляди заявления в направлението т.е. това е един доста сериозен успех, че успяхме да задвижим колелото по такъв начин, че хората да започнат да вярват в направлението, че ние не сме една машина, в която има корупционни практики и в която се създават къси писти. Друг сериозен успех е промяната на регламентите. Изяло нова е наредбата за обществените обсъждания, разширихме обхвата и начина на провеждането им. Сега подготвяме наредба за рекламата, която, надявам се, декември да я обявим с увеличаване на местата между рекламните елементи, на редуциране броя на рекламата в града. Огромен успех е, че успяхме да привлечем за София да работи екипа на датския професор Ян Геел, който е гуру от световна класа, работил за Ню Йорк, Лондон,  Сидни, Москва. Защото нас непрекъснато ни атакуват от всички страни - от страна на това, че правим велоалея, от друга страна защо не правим. И когато идва един международен авторитет и ти казва, че пътят, по който си тръгнал, е правилен, ти дава увереност, че посоката е правилна. Иначе другата посока е моторизиране на населението и в един момент, в който стигаме до 680 автомобила на 1000 човека или октомври месец имаме 11 500 регистрации в КАТ, ще си дадем сметка, че следващите години ще седим не половин час в колата на път за работа, а по един час. софия

Още

Горещи