18.01.2018

България е втора в ЕС по продажби на нови автомобили

Рекорден ръст на продажбата на нови автомобили нареди България на второ място в ЕС. Европейският автомобилен пазар продължава възходящия си ход от началото на годината и през ноември. Продажбите на автомобили растат на всички основни пазари с изключение на Великобритания, където е отчетен спад. Това показват данните на Асоциацията на европейските производители на автомобили (ACEA) За България е отчетен впечатляващият ръст от над 55 на сто през ноември спрямо същия месец година по-рано и 23.5 на сто за 11-те месеца на годината спрямо същия период на 2016 г. Това води до обръщане на тенденцията за покупка на коли втора употреба. Ако до преди година на всяка нова кола се падаха по десет втора употреба, то сега съотношението е едно към шест. Софийският автосалон, който се проведе от 13 до 23 октомври, е едно от обясненията за рекордния скок в покупката на нови коли. Изложението беше посетено от над 50 000 души. Почти всички компании изказаха задоволство от сключените сделки. На автосалона бяха подписани и доста договори със срок на доставка в следващите месеци, така че "ефектът автосалон" ще продължи поне до края на годината, коментират експерти. Все по-достъпните цени на някои марки автомобили, съчетано с атрактивните лизингови условия и ниските лихви по заемите, също карат все повече българи да предпочетат покупката на нов автомобил. Неслучайно "Дачия" е най-продаваната кола у нас. Базовият модел на автомобила на българския пазар е 14 000 лв. Плюсовете на новата кола спрямо втора употреба са по-ниските разходи за гориво и за експлоатация заради обикновено 5-годишната гаранция, която се дава. Един от минусите при покупка на нов автомобил са по-високите данъци и застраховки, които се плащат. От години от Асоциацията на автомобилните производители настояват за обвързване на данъка с еко характеристиките на автомобила, но това не се случва. За 11 месеца са купени над 28 000 нови коли у нас Данните на Асоциацията на европейските производители на автомобили сочат, че през през ноември у нас са регистрирани 3082 нови коли спрямо 1983 година по-рано, което е ръст от 55.4 на сто. За 11-те месеца на годината купените нови автомобили на българския пазар са 28 180 спрямо 22 815 за същия период на миналата година. Това е ръст от 23.5 на сто. В същото време данните на КАТ за всички регистрации до края на ноември отчитат, че автопаркът у нас се е увеличил с над 284 хиляди употребявани превозни средства от всички категории. От тях на възраст до 6 месеца са 43 650, а на над 10 години са 185 298. По последни данни към края на ноември в страната има над 3.6 млн. моторни превозни средства. От тях 1.34 млн. са на повече от 20 години, а 1.04 млн са произведени преди 15 - 20 години. Европейският автомобилен пазар продължава възходящия си тренд Пазарът на нови автомобили в Европа продължава възходящия си тренд и през ноември, когато са купени над 1.2 млн. коли. Търсенето се е увеличило с 5.9% в сравнение със същия месец на миналата година. Най-вече това се дължи на факта, че имаше един допълнителен работен ден през ноември, посочват от АСЕА. Почти всички основни пазари на ЕС са се представили добре. Испания (12.4%) и Франция (10.3%) отбелязаха двуцифрен ръст, следвани от Германия (9.4%) и Италия ( 6.8%). Единствено пазарът на автомобили в Обединеното кралство се свива за осми пореден месец, като регистрациите намаляват с 11.2% през ноември. За единадесетте месеца на годината европейският автомобилен пазар отбелязва растеж с 4.1 на сто и регистрира над 14 милиона нови леки коли. Сред петте големи пазари най-силни са продажбите в Италия (8.7%) и Испания (7.8%), следвани от Франция (5.3%) и Германия (3%). За разлика от тях търсенето на автомобили във Великобритания е намаляло с 5 на сто от началото на годината досега. Силно се представят страните от Източна Европа, които отбелязват растеж от 14 на сто за периода януари – ноември спрямо същия на миналата година. Те обаче не са основни пазари, защото покупката на нови коли в тези страни се измерва с хиляди бройки, а не с милиони. Все пак впечатляващ е ръстът на Литва с над 57 на сто през ноември, и с над 26 на сто за 11-те месеца на годината, с което заемат първата позиция. От производителите на автомобили най-силно се представя групата PSA Group – "Пежо", "Ситроен", "Опел" и DS. Те отбелязват ръст на продажбите от 83.3% през ноември спрямо същия месец на миналата година и 25.7% за периода януари – ноември спрямо същия период на 2016 г. На второ място по продажби са "Сузуки" (Suzuki) с ръст от 23.4% за 11-те месеца на годината. В същото време най-силно намаляват продажбите в Европа на "Дженерал Моторс" (GM) основно заради сделката за"Опел". За ноември на годишна база понижението е от 99%, а за 11-те месеца на годината е близо 35 на сто.

Още

Горещи